Bavorská automobilka BMW musela zpomalit výrobu několika svých modelů v Německu, a dokonce pozastavit výrobu v Číně a Jihoafrické republice. Důvodem je nedostatek dílů na řízení vozů, které firmě dodává společnost Bosch.

"Náš dodavatel Bosch není aktuálně schopen poskytovat dostatečné množství skříní řízení pro naše modely 1, 2, 3 a 4," uvedlo BMW v tiskovém prohlášení. Bosch z výpadku viní italského subdodavatele, jehož jméno nesdělil, napsala agentura Reuters.

Pro automobilku je to problém. Výroba je naplánována pro konkrétní zákazníky a každé zpoždění výroby se odrazí na dodacích lhůtách. Jen částečně se daří vyrábět přednostně jiné modely, to ale není možné ve všech závodech.

BMW uvádí, že se snaží maximálně využít svou flexibilitu, aby minimalizovalo finanční škody. "Předpokládáme, že Bosch nám − jako zodpovědný dodavatel − vzniklé škody nahradí," dodává v prohlášení automobilka.

Bosch, jeden z největších výrobců autodílů na světě, vysvětluje, že sám nemůže vyrábět, neboť mu potřebné díly nedodává jeho italský partner. Situace je důsledkem minimalizace skladových zásob, ke které se automobilový průmysl postupně dostával v posledních dekádách. Kamiony vozí automobilkám díly přesně na čas, stejně tak výrobcům součástek. Skladové zásoby jsou pouze minimální na překlenutí běžných rizik, jakým je například nehoda kamionu.

Podobný případ se letos udál i v Česku. Požár výrobní haly na plastové díly u Mostu neumožnil automobilce Volkswagen včas dokončit 20 tisíc vozů Passat. Ty pak bez dotyčné součástky stály na odstavných parkovištích.

Související