Tisícům českých, převážně menších obchodníků a firem se výrazně usnadní cesta k desítkám milionů zákazníků v celé Evropě. Největší světový e-shop Amazon oficiálně spouští část svého tržiště, nazývané Marketplace, v češtině. Jde o rozhraní pro prodávající - Seller Central. A hlavně českým prodejcům umožní využít klíčovou službu: obchodník dodá zboží do jednoho ze skladů Amazonu a ten se už postará o zabalení a doručení objednávky po Evropě.
"Při prodeji v jiných zemích české firmy často bojují s bariérami. V Evropě jsou jimi zejména vysoké dopravní náklady a potřeba lokálního zastoupení v cílové zemi. Tento krok Amazonu pomůže českým firmám tyto bariéry překonávat a významně růst," uvedl Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků.
Marketplace je pro Amazon důležitým byznysem, stojí přibližně za 40 procenty jeho tržeb, které dosahují 136 miliard dolarů (přes tři biliony korun) ročně. Lidé tak za zboží na Amazonu utratí tolik, co činí celý státní rozpočet Česka.
Stovky českých výrobců už na Amazonu několik let své zboží prodávají. Tyto firmy si ale převážně vyhledával a oslovoval sám Amazon. Šlo vesměs o větší, a zejména výrobní společnosti.
Jedním z prvních takových prodejců byl výrobce dřevěných hraček Detoa, který přes Amazon prodává třeba zboží s motivy Krtečka. "S Amazonem spolupracujeme od poloviny roku 2014 a podařilo se nám proniknout na další trhy. Prodej jsme navýšili hlavně v Německu a ve Velké Británii," říká majitel firmy Detoa a senátor za ODS Jaroslav Zeman.
Velkou část prodejců na Amazonu ale tvoří obchodníci, kteří si své zboží nechávají vyrábět u jiné firmy, například v Asii, a následně ho přes Amazon prodávají pod svým jménem. To dosud Češi museli dělat přes zahraniční verze Amazonu, nejčastěji německou či britskou. Nově ale budou mít prostředí v češtině.
Mají přitom dvě možnosti: buď se o rozesílání prodaného zboží starat sami − a Amazon si od nich vezme provizi obvykle 15 procent −, nebo logistiku a další služby nechat na Amazonu. "Mohou dodat své zboží do některého z našich 31 evropských distribučních center, my se postaráme o zbytek," říká Francois Saugier, viceprezident Amazonu zodpovědný za služby evropským prodejcům. Za tento "full service" si Amazon vezme navíc ještě několik dolarů za zásilku, v závislosti na velikosti zboží. V Evropě tuto službu využívá zhruba 40 procent prodejců.
A právě tyto služby jsou ode dneška k dispozici i v češtině. "Amazon je výhodný v tom, že na něm můžete velmi rychle nastartovat své značky. Máte velké množství zákazníků, ke kterým se nikdy nedostanete přes vlastní e-shop. A když si přes Amazon vybudujete úspěšnou značku, můžete si dovolit díky větším objemům své produkty prodávat i mimo Amazon a zůstane vám vyšší marže," vysvětluje obchodník Jan Furiš, který přes Amazon už několik let prodává například švihadla.
Česká verze Marketplace je dalším krokem amerického e-shopu směrem k posilování své pozice na tuzemském trhu. Firma má v Česku kancelář v pražských Dejvicích a dvě logistická centra v Dobrovízi − v blízkosti pražského Letiště Václava Havla.
Pro Amazon v Česku pracuje více než tři tisíce lidí, do konce roku chce firma nabrat další tisícovku. Ve hře je stále další distribuční centrum, opět zřejmě v blízkosti Prahy. Dlouhodobě Amazon naznačuje, že spustí i českou mutaci svých stránek pro nakupující zákazníky. Termín spuštění ale zatím není znám.
Obdobu systému Amazon Marketplace v Česku nabízí například Aukro a stejný koncept rozvíjí i další domácí e-shopy, třeba Mall. "Je to pro nás výhodné zejména u specializovaného zboží typu akvaristiky či kol na míru nebo pro velké artikly typu vířivek a podobně, které je pro nás obtížné a neefektivní skladovat," říká Dušan Zábrodský ze skupiny Rockaway, která e-shop Mall vlastní. "Nejvíc tímto způsobem nyní prodáváme pneu na auta nebo nábytek." Tržiště na Mallu představuje zhruba 15 procent všech jeho prodejů.