Za sebou má pestrou kariéru. Prošel nadnárodní konzultantskou firmou, manažerským postem u výrobce jogurtů i řízením strategie velké sítě domovů důchodců. Nyní český manažer Jindřich Zítek šéfuje provozu amerického logistického start-upu Flexport. Jeho firmu prestižní deník Wall Street Journal právě zařadil mezi 25 nejslibnějších technologických společností USA.

Na Flexportu list oceňuje způsob, jakým inovuje konzervativní trh světových speditérů. "Zvenčí nejde o moc sexy byznys, velikost celosvětového spedičního trhu ale přesahuje jeden bilion dolarů," upozorňuje Zítek, jehož do firmy přivedl Ryan Petersen, zakladatel společnosti a jeho bývalý spolužák z univerzity.

Sanfranciský podnik vznikl před třemi lety a zabývá se spojováním velkých firemních klientů s lodními, leteckými nebo kamionovými dopravci.

Co je Flexport?

◼ Americký start-up vznikl v dubnu 2013 a zabývá se zprostředkováváním lodní, letecké nebo kamionové dopravy. V konzervativním oboru prorazil sázkou na digitální data. Jejich analýzou pomáhá dopravcům vytížit kapacitu lodí či nákladních aut, zákazníci zase mohou pohyb svého nákladu sledovat přes mobilní aplikaci.

◼ Firma již na investicích posbírala 94 milionů dolarů (2,1 miliardy korun). Flexport působí v USA, Evropě a jihovýchodní Asii. Jeho největší trh představuje přeprava nákladů z Asie do USA.

 

Jindřich Zítek

◼ Český manažer ve Flexportu působí jako provozní ředitel. Předtím se podílel na reorganizaci provozu amerického výrobce jogurtů Chobani nebo sítě domovů důchodců Enlivant. Zítek vystudoval ekonomii na London School of Economics a management na Columbia University.

Konkurenční speditéři většinu svých zakázek stále sjednávají za pomoci papírů, telefonů či faxů a pak svá data zadávají do několika počítačových systémů. Provoz Flexportu ale probíhá výhradně na počítači s využitím vlastního softwaru, který data sbírá do jediné databáze. "Díky jejich analýze pak dokážeme předpovědět třeba to, že přepravní kapacita nebude zcela zaplněna. S předstihem pak informujeme dopravce, který má možnost volné místo na lodi či v kamionu prodat a svou kapacitu plně vytížit," vysvětluje pro HN Zítek.

Oproti konkurentům navíc jeho firma umožňuje zákazníkům celou cestu nákladu sledovat za pomoci mobilní aplikace. "Občas se dopravce zdrží vlivem delší celní kontroly nebo třeba kvůli hurikánu. Náš firemní klient ale může průběžně sledovat, jak velké je aktuální zdržení, a přizpůsobit tomu třeba svoji výrobu," uvádí český manažer.

Podle něho podobné funkce Flexportu přináší velkou konkurenční výhodu. "Na začátku jsme se však na trhu prosadili spíše díky náhodě," říká Zítek. Mladé firmě významní dopravci nechtěli dávat velké zakázky. "Objem přepravy přes Tichý oceán byl ovšem tou dobou nízký, oni potřebovali zaplnit kapacity a nakonec nás přizvali ke spolupráci," říká manažer. "Klienty i dopravce zaujal náš systém analýzy dat, takže jsme už vyrostli mezi padesátku největších speditérů v USA," vypráví Zítek.

Vedle dnešních dvou tisíc zákazníků se může Flexport opřít také o silné investory. Mezi ně se řadí fondy Googlu nebo exšéfa PayPalu Petera Thiela, od nichž už start-up na investicích posbíral 94 milionů dolarů, tedy 2,1 miliardy korun.

Chytré logistice, která přepravu zboží urychluje za pomoci počítačů, ostatně čím dál více věří celý investorský trh. Jen loni firmy podobné Flexportu získaly na investicích celkem dvě miliardy dolarů. Tedy čtyřikrát více než v roce předešlém, uvádí analytická společnost CB Insights.

Byznys technologických spedičních firem z USA, které rychle rostou, se ale brzy může dostat do problémů. Americký prezident Donald Trump hrozí podstatným zvýšením cel na zboží dovážené z Číny. V případě Flexportu se přeprava zboží z této asijské země do USA podílí na většině jeho obratu. Mezi Trumpovy podporovatele se přitom řadí také investor firmy Peter Thiel. "Nemyslím si, že je jeho podpora Trumpa přijatelná. Pro náš byznys představuje katastrofu," nechal se slyšet Zítkův šéf a zakladatel Flexportu Petersen v americkém tisku.

jarvis_596231a6498eda17ba9e5d98.jpeg
Český manažer Jindřich Zítek slaví úspěchy v americkém spedičním start-upu Flexport.
Foto: Flexport
Související