S prodejem přes internet v Německu začíná diskontní řetězec Penny, který je součástí německé skupiny REWE. Na konci června spustil OnlineShop nabízející zboží pro domácnost či zahradu, elektroniku, oblečení, dětské zboží, ale i víno a další alkohol.

Množství položek chce firma postupně rozšiřovat, neurčitě hovoří také o potravinách. Síť Penny už před několika měsíci spustila internetový prodej v Rakousku, kde ale zatím nabízí užší sortiment například bez vína. Ceny jsou - alespoň na první pohled - stejné jako v kamenných prodejnách.

Řetězec pak nákup dodá do tří dnů prostřednictvím partnerského dopravce DHL. Objednávat si lze jen na německé nebo rakouské adresy, a to i bez registrace. On-line nákup není omezen žádnou minimální hodnotou, firma tedy doručí třeba i jen jedno balení toaletních papírů nebo vína za necelá tři eura.

K tomu je však potřeba připočítat balné a dopravu v celkové částce 4,95 eura v Německu nebo 4,90 eura v Rakousku. Penny přitom tento poplatek neodpouští ani při drahých nákupech, stejně jako zatím nenabízí rychlejší doručení.

Ohledně možného rozšíření do Česka zatím zástupci řetězce mluví jen obecně. "Situaci na on-line trzích v České republice samozřejmě sledujeme a vnímáme ji jako potenciální možnost k dalšímu rozvoji," říká Marco Sandner, mluvčí z kolínské centrály mateřské skupiny REWE. Penny působí kromě Německa, Rakouska a Česka také v Maďarsku, Itálii a Rumunsku, z Bulharska se předloni stáhlo.

Penny reaguje zřejmě také na krok internetového obra Amazon.com, který v Německu letos na jaře spustil on-line prodej potravin. Amazon nabídl službu nejdříve jen v Berlíně a Postupimi, od července ji rozšířil do Hamburku. Minimální hodnota nákupu je 40 eur, při objednávce do poledne ji firma dodá ještě ve stejný den.

Jak připomíná web Chip.de, z diskontních řetězců v Německu už nabídli on-line prodej dříve než Penny jeho konkurenti Norma, Lidl i Netto. Jedině síť Aldi tak zatím nespustila klasický e-shop a nabízí jen komplikovaný systém, k němuž je mimo jiné potřeba získat speciální poukaz s kódem přímo u poklady v prodejně.

V Česku spustila internetový prodej včetně čerstvých potravin už v roce 2012 síť Tesco. Jeho konkurenti z řad obchodních řetězců podobný krok zatím stále jen "zvažují" nebo opatrně testují. Trh tak postupně dobývají specializované e-shopy Rohlík.cz, Košík.cz nebo Koloniál.cz.

Letos chce internetový prodej v Česku spustit diskontní řetězec Lidl. "Můžeme potvrdit, že start plánujeme ještě v průběhu tohoto roku. Přesný termín v předstihu upřesníme a zveřejníme," říká bez bližších podrobností mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Současně potvrzuje, že už od začátku bude služba dostupná po celém Česku. Objednat si půjde spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách - tedy podobně jako v Německu bez čerstvých potravin.

Internetovou vinotéku loni v Česku spustil řetězec Globus. "Vnímáme ji jako projekt, na kterém ověřujeme naše předpoklady, abychom byli v budoucnu připraveni nejenom na on-line prodej dalšího trvanlivého sortimentu, ale abychom měli i dostatečně výkonný logistický řetězec pro prodej například čerstvých potravin," uvádí mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Podobně neurčitě zatím odpovídá i Kaufland, který loni spustil on-line prodej v Německu. "O spuštění e-shopu uvažujeme. V současné době testujeme e-shop u naší mateřské společnosti v Německu, kde mají zákazníci možnost objednávat zboží zatím ve vybraných městech. Časový horizont bohužel zatím nelze stanovit," říká mluvčí tuzemského Kauflandu Renata Maierl.

Síť Albert zatím nechce své plány prozrazovat, zástupci Billy pak na otázku ohledně možného on-line prodeje neodpověděli.

Související