Jedete ve městě jednosměrkou a najednou se proti vám vyřítí auto rozvážející pizzu. Podobnou situaci dobře zná mnoho řidičů. Můžete se rozčilovat či stáhnout okénko a zdviženým prstem jasně ukazovat, co si o daném profesionálním řidiči myslíte. Ovšem nezbude vám stejně nic jiného než se zklidnit a najít místo, kde se vyhnete a odjedete pryč. Tím to většinou končí. Nyní je ale možné sdělit svůj názor na chování kurýra vedení jeho společnosti. Stále více firem totiž využívá zdánlivě nenápadné samolepky na zádi auta, kde je věta "Napište mi, jak řídím" a kód, který řidiče jasně identifikuje.

Tyto samolepky získá jednotlivec či firma, kteří se přihlásí k projektu Řídím dobře. Princip této iniciativy není nijak složitý. Za dobrovolný příspěvek obdrží společnost tolik samolepek, kolik jich potřebuje. Poté je nutné ještě kódy zaregistrovat pod registračními značkami aut do aplikace na webových stránkách projektu. Od této chvíle začnou chodit pověřenému člověku e-maily s kritikou či chválou konkrétního řidiče. Zprávy píšou ostatní účastníci na webu pomocí jednoduchého formuláře. "Aplikace může sloužit také jako takový chat mezi odesílatelem a příjemcem," přibližuje Martin Jotov, zakladatel projektu Řídím dobře.

V zahraničí klesla nehodovost o více než polovinu

Projekt vznikl před pěti lety. Chce poukázat na chyby v řízení a pomoci ke snížení nehodovosti v Česku. Tak, jako se to podařilo v zahraničí. Například studie společnosti Great West Casualty Company sledovala 78 zahraničních přepravních firem, které měly na svých autech vylepenou samolepku britského programu "How's My Driving?" Nehodovost u nich klesla během dvou let o 56 procent. "Kouzlo spočívá v přihlášení se k odpovědnosti za chování své či svých řidičů a veřejná deklarace závazku, že chci řídit dobře pomocí viditelné samolepky na vozidle," vysvětluje záměr Jotov.

Řídím dobře

◼ Společensky odpovědný projekt, který vznikl proto, aby pomohl snížit nehodovost na silnicích až o 50 procent.
◼ Od roku 2012, kdy byla kampaň spuštěna, se k ní přihlásilo 5793 vozidel.
◼ Během pěti let fungování bylo přes aplikaci zasláno několik tisíc pochval a stížností na řidiče.
◼ Mezi větší firmy, které mají samolepku tohoto projektu na autě, patří dodavatel kancelářských potřeb Activa, autobusoví dopravci ČSAD Vsetín nebo Romado.

36

firem v Česku má na zádi svých vozů samolepku Řídím dobře.

Do českého projektu se už přihlásilo 5793 aut od 36 firem a 2711 jednotlivců. Mezi prvními dodavatel kancelářských potřeb Activa. "V roce 2013 jsme se rozhodli firemní auta opatřit samolepkami, protože věříme, že řidič s tímto označením se podvědomě chová na silnici lépe," říká Jana Martínková, vedoucí marketingu firmy Activa, a dodává, že možnost získat zpětnou vazbu od ostatních účastníků provozu vede jejich šoféry k menšímu riskování při jízdě a hlídání si povolené rychlosti. To potvrzuje i Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy: "Podobná opatření, pokud jsou ze strany zaměstnavatele podpořena pozitivní nebo negativní motivací, působí na řidiče změnou jejich chování."

Přestože se denně pohybuje na silnicích až 220 vozidel s logem Activa, počet stížností nedosáhne měsíčně ani deseti. I tak musí pověřený pracovník všechny individuálně prověřit. "V minulosti jsme se už i na základě opakovaných stížností s pracovníkem rozloučili. Řidiči osobních aut a dodávek si musí uvědomit, že ve chvíli, kdy usednou za volant vozu s nápisem Activa, reprezentují svým chováním firmu," říká Martínková.

Zkušenosti s projektem má také autobusový dopravce Arriva. Od samolepek s logem Řídím dobře ale upustil. "Odezva od cestujících nebyla taková, jakou jsme očekávali," objasňuje Roman Herden, tiskový mluvčí společnosti Arriva. Společnost se rozhodla sbírat zpětnou vazbu jinak. Nyní sází na sociální sítě.

Interní kontrola je pro firmy náročnější

Jinou cestou se vydal i on-linový supermarket Rohlik.cz nebo rozvoz pokrmů DámeJídlo.cz. Obě služby hlídají chování svých řidičů interně. U prodejce potravin má kurýry na starosti oddělení logistiky, které řeší i příchozí telefonáty. "Ve vozidlech máme také nainstalované senzory, které během dne zaznamenávají chování řidiče," říká tisková mluvčí Rohlik.cz Michala Gregorová. Díky tomu mají vyhodnocování plně pod kontrolou, jsou schopni s obsluhou vozu individuálně řešit způsob jízdy či trasu. Se systémem jsou zatím spokojeni: "Můžeme snadno předávat zpětnou vazbu přímo konkrétnímu pracovníkovi, a navíc se o případných problémech dozvídáme často velmi rychle," vypočítává pozitiva Gregorová a dodává, že interní vedení systému je ale výrazně náročnější na kapacity uvnitř společnosti.

Telefonní číslo, které odkazuje na zákaznickou linku, má na svých rozvozových vozech i firma DámeJídlo.cz. "Někteří stěžovatelé si však často myslí, že se dovolali přímo kurýrovi, a chtějí to s ním vyřešit," vidí malou nevýhodu vedoucí marketingu Lucie Chromečková z DámeJídlo.cz. Supermarket Tesco, který také nabízí službu rozvozu potravin lidem přímo domů, na svých vozech nemá žádné kontaktní číslo pro stížnosti. "Na druhou stranu ale samozřejmě sledujeme způsob řízení a chování našich řidičů přes GPS sledovací systém vozu a pomocí předních kamer, které jako novinka slouží právě k monitoringu způsobu řízení a k vyhodnocení případných situací na silnicích," uvádí Václav Koukolíček, manažer externí komunikace Tesco Stores.

Žádné samolepky na svých vozech nemá ani síť restaurací KFC. Případů, kdy by někdo chtěl upozornit na nevhodnou jízdu jejich kurýrů, eviduje velmi málo. "O něco častěji ale řešíme stížnosti na špatné parkování," přiznává Jan Blažek, manažer rozvozu KFC. Podněty řeší okamžitě například školením, při hrubém porušení by ale museli sáhnout k větším sankcím. Taková situace prý ale ještě nikdy nenastala.

Související