Brandýská pobočka firmy Continental Automotive se před dvěma lety rozhodla, že soustředí roztroušené interní i externí logistické provozy do jednoho moderního skladu. Zatímco dřív se logistické informace přenášely manuálně na papíru, nový sklad využívá čistě elektronické systémy. Všechny informace se tak pracovníkům zobrazují na displejích skenerů a tabletů. Připravuje se také nasazení automatických vozíkových tahačů.
Vedle zjednodušení a zrychlení toků materiálu bylo důvodem k výstavbě nového skladu i to, že v posledních letech prudce roste poptávka po autech. Firma, která dodává díly do řady známých automobilek, tak potřebovala najít prostory a kapacitu pro zvýšení výroby. Letos Continental očekává meziroční nárůst tržeb o 40 procent.
„V souvislosti s novým skladem se mění celý logistický koncept v našem závodě. Cílem je automatizace rutinních činností a odstranění zbytečných úkonů tak, aby se omezilo plýtvání lidským potenciálem, časem a materiálem. Každý den ve skladu vyřídíme asi 10 tisíc objednávek materiálu z výroby, při tomto počtu je již papírová forma opravdu neúnosná,“ říká ředitel závodu Bernd Kapp.
Data se přenášejí pomocí skenování 2D kódů, které jsou například také na letenkách. Ke skenování se zatím využívají klasické skenery, v další fázi modernizace vybavení skladu se budou zavádět náramkové dotykové displeje s malým snímačem, který se nasadí na prsty, takže má skladník obě ruce volné pro práci.
Logistické procesy organizuje skladový software, který je propojený s účetním systémem. „Zrcadlí se, takže sklad je zobrazený v obou systémech stejně,“ popisuje Tomáš Valík, manažer skladu společnosti Continental Automotive v Brandýse.
Nová skladová hala má plochu 9000 metrů čtverečních, přijímá denně kolem 1500 dodávek materiálu a k zákazníkům se odtud každý den expeduje asi tisícovka zásilek. Klíčové je ale zásobování výroby, jehož maximální kapacita je až 15 tisíc objednávek.
Automatizace skladu
Materiál se po příchodu do skladu rozdělí na elektroniku a zbytek a zaskladní se do výškového zásobního skladu, do kterého se vejde až 27 000 boxů a 13 000 palet. Obsluhují jej systémové vysokozdvižné vozíky, které naviguje automatický naváděcí systém. S jeho pomocí samy dojedou na správné místo a do správné výšky, kde vyzvednou paletu nebo box s materiálem.
Poloautomatické vozíky, které mají pohyblivou kabinu a speciální vidle s otáčecím mechanismem, se pohybují v přesně určených trasách označených indukční vedením, z něhož nemůžou vybočit.
Zásobování výroby díly ze skladu nyní zajišťují lidé, připravuje se ale nasazení automatických bezpilotních vozíků. „Už jsme je tu měli, otestovali jsme je a schválili a teď čekáme na jejich dodávku. Budou to takzvané AGV. V podstatě jde o tahač vybavený laserovým snímáním a GPS navigací,“ popisuje Valík.
Stroje budou přepravovat vagóny s díly ze skladu do výrobní haly. Zanechají je na místě, kterému se říká nádraží nebo také překladiště. Tahač je možné přepnout i do manuálního chodu. Ten se bude využívat při vypojení nákladu, který pak pracovníci rozvezou k jednotlivým výrobním linkám. Bezpilotní tahače následně přivezou zpátky do skladu hotové výrobky. Zatím jsou objednané dva tyto stroje a plánuje se nasazení dalších dvou.
„V další fázi by měly být AGV využity i pro interní dopravu ve výrobě a já osobně jsem si hrál s myšlenkou použít také automatický vysokozdvižný vozík, protože máme interní procesy ve skladu výrobních hal, kde se často manipuluje s paletou jednoho typu. Vozík by umožňoval ji samostatně vyzvednout, uskladnit a z regálového systému zase vyzvednou a přivézt,“ vysvětluje Tomáš Valík.
Nový sklad v číslech
Plocha 9000 m2
Příjem 1500 dodávek materiálu denně
Expedice cca 1000 zásilek denně
Maximální zásobování výroby – 15 tisíc objednávek denně
Kapacita skladu 27 000 boxů a 13 000 palet