Michal Menšík založil před několika lety po studiu na vysoké škole společnost Inveo, která se zaměřuje na poskytování softwarových a marketingových služeb internetovým obchodům. Na začátku letošního roku ale vstoupil na nové pole. Od investiční skupiny KKCG koupil společnost Dodo, která se původně zaměřovala zejména na asistenční a kurýrní služby soukromým osobám. V rámci Invea se ale začala postupně orientovat na firemní segment, zejména na specifické rozvozy zboží z e-shopů. Spolupracovat začala například s Mall.cz nebo Datartem. Vedle toho ale Dodo stále doručuje i soukromým osobám a Michal Menšík tvrdí, že splní téměř jakékoliv - legální - přání. V tomto segmentu také plánuje vytvořit aplikaci, která by umožňovala přivydělat si doručováním i běžným lidem, podobně jako Uber.

Lze říct, že Dodo je určitý typ kurýrní služby. Těch je ale na trhu spousta. V čem se odlišujete od konkurence?

Nepovažujeme se primárně za kurýrní službu. Koncept vznikl na základě amerického start-upu Get magic, což je vlastně concierge služba. U nás se propojuje concierge a kurýrní svět, snažíme se plnit přání ve stylu "nic není problém". Plus k tomu dnes dodáváme technologickou část.

Jak vznikl název firmy "Dodo"?

Je to značka, která se tenkrát určila, a my s ní pokračujeme dál, protože se nám líbila. Je v tom cítit "doprava" a "do ruky". Dobře se to vyslovuje, dobře se to pamatuje, takže to dál držíme.

Inveo je spíš marketingová a IT firma, nyní jste ale vstoupil do nového oboru - víc "hardwarového". Proč?

Začínali jsme s e-commerce, postavili jsme robustní softwarové řešení pro větší klienty. Minulý rok jsme si řekli, že chceme být e-commerce akcelerátor - jak tomu říkáme. Znamená to, že nabízíme firmám řadu věcí, například i nastavení logistických procesů. Teď jsme například vytvářeli skladový systém.

Vyvíjíte vlastní systém řízení skladu?

Toto byl konkrétně systém na vychystávání zboží pomocí čteček čárových kódů. Jedním ze zákazníků byla Teta Drogerie, která bude teď spouštět e-shop. Celkové skladové hospodářství neděláme.

Vychystávání bývá součástí systému pro řízení skladu WMS, takže vy vytváříte nástavbu nad něj?

Přesně tak, hlavně na čtečky. Jinak spolupracujeme také třeba s Asko nábytkem, už devět let. Tenkrát e-shop neměli, my jsme jim pomáhali nastavit skladové procesy, aby mohl fungovat. E-shop zprovoznili a postupně začali využívat další naše služby, například on-line marketing.

Poslední dobou jsme chtěli doplnit portfolio našich služeb, měli jsme chuť kupovat další start-upy a pak přišla příležitost, tak jsme koupili Dodo, kterému do budoucna hodně věříme. Dneska tak můžeme ve firmách říct, že jim e-shop můžeme připravit, postavit, provozovat a ještě k tomu umíme v rámci města zajistit expresní dopravu.

Měl jste předtím nějaké zkušenosti s řízením logistiky, nebo na to máte nějakého specialistu?

Firmu Dodo jsme koupili i s jejím know-how a celý tým přešel k nám. Také jsme měli v rámci vytváření e-shopů nějaké zkušenosti s balíkovou přepravou, ale spoustu věcí se učíme za pochodu. Dodo je start-up, takže se tak i chováme.

Firmu Dodo jste koupili jako B2C projekt, tedy jako službu pro soukromé osoby. Nyní se ale zaměřujete na B2B, máte tedy hodně firemních zákazníků. Jaký je nyní poměr těchto dvou typů zakázek?

B2B lehce převládá, což bylo naším krátkodobým cílem, protože nám to umožňuje rychlejší růst a větší pokrytí, které potřebujeme k vytvoření dostatečné infrastruktury, dostatečného počtu lidí a aut v terénu, pro další expanzi. Chceme využít naše postavení na trhu, kdy máme dobré vztahy se spoustou zajímavých firem, takže můžeme vytvořit synergie. Také to pro nás byla jednodušší a levnější varianta než vrazit spoustu peněz do marketingu a rozšiřovat B2C část.

Zakázky B2C budeme do budoucna chtít řešit pomocí sdílené ekonomiky, podobně jako Uber, kdy vytvoříme aplikaci a umožníme lidem si přivydělat.

Zahraniční expanze

Kde všude dnes Dodo působí?

Pokrýváme širší Prahu, jsme také v Plzni a nově i v Brně, tam ale jen pro B2B.

Souvisí vaše působení v Brně se spoluprací s e-shopem Mall?

I tento projekt se připravuje, ale v tuto chvíli tam spolupracujeme s jedním fastfoodovým řetězcem, jehož objednávky doručujeme.

Je to KFC?

Začali jsme v Plzni a teď to rozšiřujeme dál.

KFC začalo s rozvozem loni, měli s tím ale problémy.

V té době byla z jejich strany bohužel poněkud nešťastně zvolena komunikace směrem k zákazníkům. Aktuálně přebíráme některé restaurace celé, u některých si rozvoz řeší stále po vlastní ose. Zájem ze strany zákazníků je každopádně obrovský.

A co expanze do zahraničí?

Chceme se rozšířit do zemí visegrádské čtyřky. Velmi brzo půjdeme do Bratislavy, připravuje se Polsko a Maďarsko k tomu také přidáme.

Vstupujete tam v souvislosti s rozšířením spolupráce s KFC?

Ne, máme tam víc partnerů. Cílem je přijít do těchto zemí přes B2B, což nám umožní vytvořit infrastrukturu, a pak k tomu přidáme B2C.

Inveo už funguje téměř devět let. Dá se říct, že Dodo je nyní hlavní směr vašeho rozvoje?

Na začátku jsem to bral jenom jako další službu, teď to ale nabírá na obrátkách. A potenciál je enormní, takže do tohoto projektu vkládám víc času, než jsem očekával. Pořád je pro nás ale klíčové Inveo, kde vznikají všechny systémy, ať už pro e-commerce, pro mailing nebo Dodo. Vyvíjíme tu svůj systém, který inteligentně rozděluje objednávky a plánuje rozvoz. Do budoucna ho můžeme licencovat i dalším firmám.

Máte představu, kdy budete expandovat do zahraničí?

Bratislava už vypadala na konec roku, ale spíš to bude až na jaře, a Polsko také v prvním nebo druhém kvartálu příštího roku.

Jak funguje objednávání u Doda?

V případě B2B segmentu jsme přímo napojení na zákazníky a objednávky padají do našeho systému automaticky. U B2C posílají zákazníci své požadavky přes Messenger, pomocí SMS nebo web chatu. Pak dostanou nabídku s cenou, kterou musí potvrdit.

A když je potřeba vyřešit něco komplikovanějšího?

Objednávky se snažíme přijímat v psané formě, aby to bylo evidované a jednoduché. Ale máme dispečink, který objednávky přijímá, a pokud je potřeba něco řešit, dispečer volá přímo zákazníkovi.

Jak jste říkal, nabízíte i takzvané concierge služby, to znamená zařízení a přivezení v podstatě čehokoliv, co je legální. Je to tedy poměrně luxusní služba. Jak se pohybují ceny?

Mělo by to tak být, ale po původním majiteli jsme přebírali byznys s hodně podstřelenými cenami. Dnes jsou ceny stále ještě nižší, než jaké by měly být, ale zatím jsme to tak nechali, i kvůli dalšímu rozšiřování. Uvidíme, jestli to tak necháme, nebo zdražíme. Nyní jsou ceny mnohdy i levnější než klasický kurýr. U B2C je průměr kolem 160 korun, je tam ale značný rozptyl, záleží na požadavku.

Jak často se stává, že zákazník vaši nabídku odmítne?

Skoro vůbec.

Michal Menšík

Vystudoval informační technologie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Během studií pracoval ve společnosti EC Software, v roce 2009 založil společnost Inveo, v jejímž čele stojí dodnes. Vlastnil také firmu Slevín a v rámci Invea vytvořil společnosti Mailytics a Mailforce. Nyní koupil a rozvíjí asistenční a kurýrní firmu Dodo. V Inveu má většinový podíl.

Jak vzniká cena?

Ceny počítáme dynamicky. Dispečer má k dispozici "kalkulačku", která vytváří cenu. Počítá ji na základě vzdálenosti, požadavku na rychlost doručení, jestli bude dobírka a obsahuje také standardizované kategorie činností, které má kurýr vyřídit. Dispečer s tím pak pracuje - může cenu i trochu ohnout podle náročnosti úkolu. V dohledné době zavedeme i dynamické ocenění na základě poptávky. V době špičky tak bude cena vyšší.

Palivo, popcorn pro psa i pavouci

Jaké jsou nejtypičtější zásilky, které doručujete?

Řekl bych, že to bývá často doručení alkoholu, hodně jídlo, květiny, cigarety. Často to bývá nezařaditelné - prostě potřebuje zákazník něco zařídit.

Nakupují kurýři kdekoliv, nebo mají určené nějaké obchody?

Máme nasmlouvané partnery, ale když to čas nedovoluje, tak kurýři nakupují kdekoliv.

Ptal jsem se na typické zásilky. A co naopak nějaké speciality?

Už jsme vezli třeba letecké palivo k menšímu letadlu, karamelový popcorn pro psa. Hodně jsou to věci, které se lidé stydí vyzvednout, jako erotické pomůcky, často vozíme postinory a další rychlé postkoitální antikoncepční přípravky. Pobavil mě případ, kdy si paní přivolala kurýra, aby jí odebral pavouka z koupelny.

Kolik lidí teď pracuje pro Dodo?

Tým v back office včetně dispečerů tvoří do 20 lidí. Kurýrů máme kolem 150.

Fungujete nonstop?

Běžně fungujeme od 8 do 22 hodin, ale jsme schopní se přizpůsobit přání zákazníka.

Kolik máte aut a jaká?

Používáme hlavně Škodu Citigo, na větší věci Fiat Fiorino nebo Doblo. Snažíme se brát auta na CNG. Máme kolem 50 vozů, které pořizujeme na operativní leasing.

O elektromobilech neuvažujete?

Už jsem se o tom bavil s lidmi z tohoto průmyslu, problémem je ale infrastruktura - kde nabíjet. I u plynu je to těžké, pump není moc a ani garáže se nestaví. Byť bych si to přál, neumím si představit, že bychom v dohledné době pořizovali elektromobily.

Proč nevyužíváte pro rozvoz outsourcing, tedy nějakou kurýrní nebo expresní firmu?

To je naše konkurenční výhoda. S vlastní dopravou umíme postavit projekt přímo na míru a nejsme na nikom závislí. Za poslední rok vznikly aplikace, které nabízejí výběr balíkového přepravce, my ale nemůžeme být závislí na třetí straně, protože top klienti požadují stoprocentní službu.

Jak funguje komunikace mezi dispečinkem a kurýry?

Máme svůj systém, na který jsou napojeny mobilní aplikace, do kterých chodí kurýrům konkrétní objednávky. Kurýr ji přijme a potvrdí. Všechno se sleduje, takže máme k dispozici spoustu čísel, která se vyhodnocují podle určité logiky.

Musí kurýr převézt zásilku okamžitě, nebo si může nabírat víc zásilek do cesty, aby byl víc vytížený?

To řeší právě náš systém, který je schopný plánovat rozvoz zásilek velice dynamicky. Není to ale plně automatické. Pořád je tam i manuální část, kdy systém navrhne kurýrovi víc tras a on si vybere, která je pro něj ta nejlepší.

Jsou součástí aplikace i on-line informace o stavu dopravy?

Ano, využíváme pro to otevřená data.

Trasy se kurýrovi zobrazí přímo v mapě?

Kurýr dostane informace o místech, kde se zásilky vyzvedávají, a to si pak zadá do navigace. Na tomto systému neustále pracujeme.

Na webu udáváte průměrnou dobu doručení 47 minut.

Ano a u některých partnerů garantujeme, že určité procento zásilek doručíme do určité doby. Na druhou stranu jsme flexibilní, takže když někdo potřebuje změnit dobu a místo doručení, jde to také.

Jakým způsobem je u vás možné platit?

Hotově nebo kartou. Pro některé klienty v rámci B2B rozvozu můžeme vybírat i stravenky.

Kolik zásilek doručíte denně?

Denně uděláme vyšší stovky a každý měsíc to číslo roste.

Jaký máte nyní obrat?

Měsíčně to jsou jednotky milionů.

Nedávno jste začali spolupracovat s e-shopem Mall.cz. Je to váš největší zákazník?

Tím největším je KFC. Mall patří k našim velkým zákazníkům. Děláme také nějaké projekty pro Ambiente a začali jsme spolupracovat s Datartem. Zabezpečujeme pro něj logistiku mezi prodejnou na ulici Francouzská a skladem. Jedná se o objednávky, které si zákazník objednává s vyzvednutím same day na prodejně. Jezdíme třikrát denně. Rozvážíme také pro Ugo. Zajímavý je i segment fashion e-shopů, kdy jsme již s některými testovali doručování objednávek same day. Zákazník si může objednat tři velikosti zboží a od Doda převzít jen jednu. Kurýr počká, až si zákazník zboží vyzkouší, a ostatní velikosti hned veze zpátky na sklad. Výhodou je to, že se obchodníkovi neblokují prodejní zásoby a večer se může zboží zase prodávat.

Kolik zásilek měsíčně vozíte pro Mall?

Tuto službu jsme testovali od začátku roku, byly to vyšší desítky denně. Ale škálujeme to, abychom mohli udělat vyšší objemy před Vánoci, na které se to celé vlastně připravuje.

Jaké zásilky vozíte pro Mall?

Dnes doručujeme z většiny pražských výdejních míst, není to z centrálního skladu, což je do budoucna cíl. Podíl využívání výdejních míst stoupá s blížícím se Štědrým dnem, u Mall až na 90 procent. Je to i proto, že dopravci nestíhají, takže zákazníci si nechávají doručit zásilky na pobočky, případně na Uloženky atd. Pokud si to nestihnou v pražských pobočkách vyzvednout, můžou si Dodo objednat na poslední míli.

Rozhovor vyšel v aktuálním čísle časopisu Logistika.

Související