Společnost Colliers International provedla srovnání atraktivity států regionu CEE-6 (Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko) pro automobilový průmysl. Česká republika v něm spolu s Bulharskem obsadila první místo.
Maďarsko se umístilo třetí a následovaly Polsko, Rumunsko a Slovensko, všechny se solidním výsledkem.
„V našem průzkumu převyšuje Česká republika ostatní země z CEE-6 svojí geografickou polohou a dostupností, nízkými cenami elektřiny a stabilními platy. Zatímco růst mezd se zde zrychluje v řádu jednociferných částek, inflace mezd je menším problémem, než je tomu v Maďarsku, Rumunsku či Bulharsku,” uvedl Mark Robinson, specialista výzkumu pro střední a východní Evropu.
Studie „The road kings: CEE Autos” zveřejněná během mnichovského veletrhu Expo Real, zkoumala osm klíčových faktorů ovlivňujících rozhodování automobilek a dodavatelů součástek při výběru země: náklady na pracovní sílu a jejich stabilitu, nedostatek pracovních sil ve výrobě, přístupnost k zákazníkům, hustotu dálniční sítě versus pracovní sílu, cenu elektřiny, sazbu daní právnických osob a hodnocení Světové banky v žebříčku „Doing Business“. Přitom hlavními faktory byly cena pracovní síly a lokalita (její dostupnost a infrastruktura).
Automobilový průmysl je pro ekonomiky zemí východní a střední Evropy klíčový. Podíl vývozu automobilů na celkovém exportu v roce 2015 dosahoval na Slovensku výše 34,6 procent a v Maďarsku 28 procent. V rozmezí let 2010-2015 vývoz v zemích regionu narůstal o průměrných 7,4 procent.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





