Zástupci rakouského železničního dopravce Rail Cargo Group, který chce v Praze-Malešicích postavit kontejnerový terminál, chtějí jednat s hlavním městem o podobě projektu. Na setkání v místě plánované stavby to minulý týden řekl zástupce firmy Vladan Hodek.

Plán na železniční překladiště, který nyní prochází procesem hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA), kritizují zástupci městských částí i místních obyvatel. Praha zároveň připravuje studii budoucího využití lokality a chce zadat další studii, která bude řešit zásobování metropole.

Investor nyní zpracovává desítky připomínek, které dorazily k procesu EIA. Například hlavní město požaduje, aby společnost navrhla různé varianty záměru, včetně nulové, tedy jeho neprovedení. Podle Hodka firma požadavku vyhoví. Zároveň je společnost ochotna jednat i o zaměření překladiště. Podle náměstkyně primátorky pro místní rozvoj Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) totiž městu chybí dostatečné zázemí pro lokální zásobování metropole.

Podle Hodka je možné funkci terminálu rozšířit, nicméně hlavní činností Rail Cargo Group je dálková doprava zboží. Kritizují to místní obyvatelé a radnice, podle kterých tento typ logistických areálů patří na kraj města. Radnice Prahy 10 teď připomínkuje zadání urbanistické studie celé lokality, podle které by v ní postupně měla vyrůst rezidenční čtvrť a případné provozy by měly minimálně zatěžovat obyvatelstvo.

Praha zároveň podle Kolínské do konce roku zadá vypracování studie takzvané city logistiky, tedy zásobování města zbožím. Až po jejím zpracování, které náměstkyně očekává v druhé polovině příštího roku, chce magistrát vyhodnotit, jestli a v jakém rozsahu se stavbou terminálu bude souhlasit. Podle Hodka je investor ochoten s městem jednat, potřebuje však jasné vyjádření, jestli město v dané lokalitě chce tento typ provozu nebo ne.

Nový terminál podle současných plánů investora počítá s pohybem dvou až tří vlakových souprav a 110 kamionů denně. Překladiště chce stavět firma Rail Cargo Terminal Praha, která spadá pod rakouský koncern Rail Cargo Group. O záměru se obyvatelé i samosprávy dozvěděli koncem loňského roku ze systému EIA, kde investoři musí zveřejňovat svoje záměry kvůli hodnocení jejich vlivu na životní prostředí.

Proti stavbě překladiště se postavily radnice Prahy 10, 9 a 14. Podle nich by na místě záměru měla vzniknout rezidenční čtvrť. Praha 9 se zase bojí navýšení provozu na Průmyslovém polokruhu (tedy ulicích Kbelská a Průmyslová), které by se dalo po otevření překladiště očekávat.

Stavbu terminálu odmítají také místní obyvatelé, kteří dali dohromady petici s téměř 1900 podpisy. Nedávno ji projednali pražští zastupitelé, kteří ji vzali na vědomí a vyzvali radu hlavního města, aby zpracovala studii logistiky a nákladní dopravy v Praze.

V územním plánu je lokalita pro železniční terminál v Malešicích rezervována od roku 1964. Počítá s ním i návrh připravovaného pražského územního plánu. Podle oznámení v systému EIA se na překladišti s rozlohou kolem 80 000 metrů čtverečních počítá se dvěma jeřáby na manipulaci s kontejnery, šesti železničními kolejemi a umístěním až 900 kontejnerů.

Související