Obchodní řetězec Ahold začal ve Spojených státech amerických testovat robota jménem Marty, jehož hlavním úkolem je ulehčit práci prodavačům. K vidění je v jedné z prodejen sítě Giant Food Store v Pensylvánii poblíž města Harrisburg.

Šedý štíhlý robot s vyvalenýma očima projede celou prodejnou několikrát denně. Začíná vždy v oddělení s vínem, pivem a kávou, potom pokračuje do uličky s masem. Dokáže rozpoznat kluzkou podlahu, nepořádek v uličkách se zbožím nebo informovat personál o nedostatku zboží v regálech.

„Může také přečíst cenovky a zkontrolovat, jestli odpovídají cenám v systému,“ řekl serveru PennLive.com Patrick Maturo, manažer pro optimalizaci prodejen společnosti Ahold USA. „Marty sice nemůže zastoupit zaměstnance, poskytuje nám ale informace, které pomohou jak obchodníkovi, tak zákazníkům,“ dodává.

Aby robot nenarážel do lidí a vybavení prodejny, má na sobě skenery a několik kamer. Energii získává z lithiové baterie. Technologii dodala společnost Badger Technologies z Kentucky, která se zabývá právě výrobou prototypů a součástek do nich.

Pokud se Marty osvědčí, spustí Ahold v roce 2018 pilotní program, který by rozmístil roboty do dalších amerických poboček společnosti. Evropská centrála původně nizozemské společnosti, která se po fúzi s belgickým konkurentem jmenuje Ahold Delhaize, ale zatím zavedení robotů v obchodech neplánuje. V dohledné době je tedy nepotkáme ani v síti Albert, kterou v Česku provozuje.

Po testování v několika prodejnách zavedl podobné roboty ve svých 50 prodejnách i největší světový maloobchodní řetězec Wallmart. Stroje projíždějí uličky a skenují zboží v regálech. Následně pracovníkům posílají informace o tom, které produkty mají doplnit, kde je uvedená špatná cena nebo kde chybí čárový kód.

Související