Miliardový souboj o českého výrobce vlaků, tramvají či trolejbusů Škoda Transportation je u konce. Plzeňskou společnost získá skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Za stoprocentní podíl ve firmě podle odhadů zaplatí přes 10 miliard korun. Smlouva se podepisovala v noci z pátku na sobotu.

O transakci informovaly HN už v pátek, v sobotu ji potvrdila přímo skupina PPF.

"Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií společnosti Škoda Transportation včetně dalších aktiv souvisejících s činností Škoda Transportation; zejména ochranných známek ,Škoda‘ a nemovitostí využívaných pro provoz společnosti. Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti. Vypořádání transakce je podmíněno souhlasy příslušných úřadů pro ochranu hospodářské soutěže," uvedla tisková mluvčí PPF Zuzana Migdalová.

Prodej Škody Transportation je jeden z největších obchodů tohoto roku a také transakce plná zvratů. Téměř rok byli za favority bráni Číňané, konkrétně kolos CRRC, největší výrobce kolejových vozidel na světě. Ten svůj zájem koupit Škodu Transportation před rokem dokonce potvrdil v prohlášení pro hongkongskou burzu. Tehdy se mezi akvizičními poradci mluvilo o tom, že obchod bude dotažen do konce roku 2016.

Následně se jednání s Číňany protahovala, až se v průběhu letošního roku zadrhla a do hry vstoupil konkurenční Siemens. Na začátku listopadu pak Euro.cz přišlo s informací, že favoritem je jedna z největších a nejznámějších postav českého průmyslu – Daniel Křetínský se svým Energetickým a průmyslovým holdingem.

Podle dvou zdrojů HN byl Křetínský poslední měsíce převzetí Škody Transportation nejblíž, nakonec však jeden z devíti údajných konečných akcionářů plzeňské firmy přivedl do jednání Petra Kellnera. A ačkoliv Kellner a Křetínský v minulosti udělali společně hned několik velkých obchodů, nejbohatší Čech nabídku majitele fotbalové Sparty o něco převýšil.

Jak uvádí server HlídacíPes.org, Škodu Transportation ovládá prostřednictvím spleti 15 firem devět fyzických osob. Hlavními akcionáři jsou Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Poslední dva jmenovaní podle serveru HlídacíPes.org své podíly formálně převedli na příbuzné.

Server tvrdí, že kvůli tomu, že čínské firmě obchodované na burze vadilo, že jsou nepravomocně odsouzení švýcarským soudem v roce 2013 na 48, respektive 46 měsíců odnětí svobody a zaplacení peněžitého trestu za podvod a praní špinavých peněz při ovládnutí Mostecké uhelné společnosti (MUS). Proti verdiktu se odvolali, odvolací soud však dosud nerozhodl. Menší podíly ve firmě drží ještě několik vrcholných manažerů.

Škoda Transportation je oslabena kvůli vysokým výplatám zisků. Současným majitelům vydělala miliardy korun, od roku 2011 jim na dividendách vyplatila bezmála 20 miliard korun, víc, než za tu dobu činil čistý zisk. Firma zároveň získávala zahraniční zakázky. V posledních letech ale dochází ke zmenšování tržeb i zisku a řada důležitých zakázek, například v Německu, nevychází podle plánu.

A Německo je dlouhodobý problém podniku. S dobrou německou referencí má firma jinou cenu než bez ní. Německo navíc v dalších letech chystá obří investice do nových vlaků. Škoda se tam snaží prosadit, ale pořád naráží.

S přispěním Nikity Poljakova, Petra Lukáče a Jakuba Zelenky

Související