Největší tuzemský distributor tisku PNS převezme od ledna s firmou Mediaservis rozvážku předplacených novin od České pošty. Denně budou do schránek doručovat v průměru 250 000 deníků. ČTK to řekl předseda představenstva PNS Petr Novák. Pošta se s vydavateli nedohodla na zvýšení ceny za distribuci.

PNS, která zajišťuje distribuci tisku pro volný prodej, tedy do trafik a na další obchodní místa, bude mít na starosti rozvoz předplacených novin z tiskáren do zhruba 2500 míst, kde si je budou přebírat doručovatelé Mediaservisu. Ti je pak roznesou do schránek.

„Prodaný náklad deníků klesá tempem sedm až osm procent ročně, což se projevilo i v poklesu našich výnosů z distribuce pro volný prodej. Rozšíření distribuce i pro předplatitele nám pomůže pokles nahradit,“ uvedl Novák.

Roznášku novin bude v Mediaservisu zajišťovat podle ředitele Jana Kloučka zhruba 4000 doručovatelů. Část firma využije ze stávajících 6000 pracovníků, kteří zajišťují roznášku adresných a neadresných zásilek a zbytek právě aktivně nabírá. Nová služba si zároveň vyžádala přijetí přibližně 100 pracovníků, kteří budou v regionech doručování řídit.

Česká pošta před pěti lety převzala roznášku předplaceného tisku právě od Mediaservisu, když se dohodla s jednotlivými vydavateli. Pro příští rok se s nimi ale neshodla na zvýšení ceny rozvážky. „Pošta nenalezla shodu s vydavatelskými domy na změně smluvních podmínek v oblasti ranní distribuce tisku. K tomuto kroku se rozhodla přistoupit zejména s ohledem na finanční nerentabilitu této poskytované služby. Smluvní finanční odměna, kterou za poskytování služby Česká pošta dostávala, nebyla posledních pět let upravována,“ řekl ČTK mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Hodinová mzda doručovatelů tisku narostla za posledních pět let o více než 50 procent a zároveň za stejnou dobu klesl objem distribuovaných novin o pětinu, což podle Vitíka významně snižuje efektivitu sítě.

Distribuce předplacených titulů se podle Nováka určitě nebude týkat časopisů, které mají odlišný model doručování do schránek.

PNS se v posledních letech snaží hledat cesty, jak pokles výnosů kvůli snižujícímu se nákladu prodávaných novin nahradit. Zkoušela například doručování balíků z internetových obchodů pod názvem Baliczech. Projekt ale nezapadl do jejího distribučního modelu, a tak jej ukončila. V letošním roce PNS a Mediaservis společně testovaly možnost podání a doručení dopisů a pohlednic v trafikách PNS.

Související