I před loňskými Vánoci doprovázela doručování zásilek z internetových obchodů řada problémů, včetně třeba zpoždění až o tři týdny. Podle reakcí společností z oblasti e-commerce byla ale situace o něco lepší než v roce 2016.
„Ke zpoždění zásilek docházelo jen občas, a to v menší míře než předloni, protože se nám podařilo naše zákazníky odklonit do naší pobočkové sítě a AlzaBoxů,“ uvedl ředitel logistiky Alza.cz Jan Klička.
Také Datart eviduje méně zpožděných zásilek než v předchozích letech. „Se zákazníky, kterým se nedostal ideální servis, a šlo opravdu o výjimky, jsme to řešili individuální nápravou, včetně velké omluvy," uvedla mluvčí Datartu Iva Pavlousková.
Podle údajů internetové přepravní služby Zaslat.cz se dařilo větším přepravcům v první polovině prosince držet vysokou doručitelnost balíků do druhého dne od vyzvednutí, a to kolem 92 procent. „V týdnu 11. až 17. prosince, kdy byly on-line nákupy nejvyšší, byla doručitelnost do druhého dne nižší, konkrétně 85 procent,“ uvedl ředitel služby Miroslav Michalko.
„Nejčastěji se stížnosti na dopravce týkaly zpoždění zásilek. Téměř běžně měly zásilky zpoždění týden, výjimkou však nebyl až třítýdenní skluz. Oproti předloňsku se stížnosti týkaly mnohem častěji především velkých hráčů na trhu, i když problémy jsme zaznamenali u všech dopravců," uvedl ředitel zákaznického centra srovnávače cen Heureka.cz Jan Kriegel.
Stále více zákazníků využívá možnosti vyzvednut si zboží v prodejně. „Necelou polovinu zásilek si zákazníci vyzvedli na prodejnách a ostatní si nechávali doručit domů nebo do práce. Zpoždění zásilek bylo v řádu dnů u všech přepravců, které využíváme," dodala mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.
Kapacity kurýrních firem byly již dva týdny před Štědrým dnem na maximu. Například společnost DPD přestala 4. prosince nabírat nové klienty, aby „předešla případnému přetížení sítě ve vánoční sezóně“. Toto opatření přepravní společnost zrušila až dva dny před Štědrým dnem.
Zpoždění při doručování zásilek z e-shopů je vzhledem k obrovskému nárůstu online prodejů v předvánoční sezóně běžné. Předloni se ale problémy zvýšily vzhledem k tomu, že se většina obchodníků a kurýrních firem na začátku předvánoční sezony potýkala s nedostatkem zaměstnanců i brigádníků.
Loni stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard korun, velký podíl na tom měly právě vánoční prodeje. Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách poprvé překročil 10 procent. Uvedla to Asociace pro elektronickou komerci a srovnávač cen Heureka.cz.