Situace na námořním trhu roku 2016 byla značně neutěšená. Dostatek kapacit a silný konkurenční boj vedly k tomu, že v polovině února index kontejnerizovaného zboží z Číny klesl na 400 dolarů za 20stopý kontejner (TEU). Byl to výsledek dlouhodobého vývoje, kdy se většina rejdařů snažila prodávat volné kapacity za nižší než vyhlášenou měsíční sazbu a celý trh se tak dostal do spirály snižování cen. Ceny se upravovaly každý týden a nebylo výjimkou, že 14 dní po začátku měsíce byla sazba o 150 dolarů nižší. Výsledkem bylo, že v roce 2016 utržili rejdaři o 42 dolarů na kontejner méně než v roce předchozím. Krizová situace na trhu se tak prohloubila.
Skomírání a konečný pád Hanjinu byl pro ostatní rejdaře impulzem ke změně. "Ustal nekonečný konkurenční boj, ceny se začaly zvyšovat a přestaly fluktuovat. I když neexistuje žádná psaná dohoda, všichni rejdaři jako by pochopili, že musí zvednout ceny a začít opět vydělávat. Že žádná jiná cesta z toho nevede, jinak skončí stejně jako Hanjin," popisuje situaci po pádu rejdaře Tomáš Hašlar, manažer oddělení Air & Sea a vedoucí jedné z poboček Yusen Logistics (Czech).
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Vojtěch Kolář
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





