Hervis, jeden z největších řetězců se sportovním zbožím na českém trhu, změnil loni na podzim svou logistiku, a to především pro on-line prodej. Rakouská firma provozovala dříve u Vídně hlavní distribuční centrum, které zajišťovalo skladování a rozvoz zboží objednaného po internetu do šesti zemí regionu střední Evropy, kde působí. Pak ale řetězec založil novou pobočku v Rumunsku, které už je na přímé doručování z rakouské metropole příliš vzdálené.

"Skupina začala expandovat do Rumunska, kam ale už nedosahoval centrální systém našeho e-comu. Proto si tam museli zavést svůj vlastní e-shop, který založili na tom, že zboží distribuují z prodejní plochy," popisuje marketingový ředitel českého zastoupení Hervis Sports Jan Štádler, který je díky svým pracovním zkušenostem zodpovědný i za e-commerce firmy.

Zmíněný model, tedy vychystávání zboží pro e-shop z prodejní plochy kamenných obchodů, znal už z působení v Tesku. I proto si česká pobočka Hervisu prosadila zavedení tohoto systému v tuzemsku, přičemž následovaly i další státy, takže se původní centralizovaný koncept rozpadl.

Hlavním argumentem při prosazování této koncepce byla příliš dlouhá doba doručení z rakouského centrálního skladu - až pět dnů. Navíc byl po rozpočítání nákladů na jednotlivé země původní distribuční model pro Čechy příliš drahý, protože v Rakousku jsou vyšší mzdy, dražší pronájem skladů i služby. Nový koncept e-shopu tak firmě přinesl levnější provoz i rychlejší dodání zásilek českým zákazníkům.

Přímo na prodejny

Sportovní konkurence

Na trhu prodeje sportovního zboží panuje silná konkurence. Kromě Hervisu patří k silným hráčům také Decathlon, Intersport, A3 Sport či Hudy Sport. Například Decathlon provozuje e-shop s doručením přes PPL a nabízí i službu click&collect. Podobně jako Intersport, který doručuje přes Českou poštu a PPL.

Největší firmou oboru pak je Sportisimo s tržbami na úrovni šesti miliard korun a 107 prodejnami i e-shopem. Předloni prošlo změnou majetkové struktury, když vietnamští podnikatelé Do Hong Son a Thai Ngoc Nguyen prodali poloviční podíl společnosti Odyssey 44, za kterou stojí bývalý partner skupiny Penta Martin Kúšik. Ten v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že Sportisimo mělo dřív příliš vysoké skladové zásoby, a to asi na 300 dní, což se podařilo změnit. Firma podle něj bude otevírat další prodejny i rozšiřovat svůj e-shop. V posledních letech si řetězec pronajal několik skladových hal v logistickém parku v Rudné u Prahy, kde si zřídil hlavní distribuční centrum.

Logistika Hervisu tak v Česku funguje prakticky bez skladů. Výjimkou jsou jen jízdní kola. Jinak se zboží objednává přímo na prodejny, které mají jen menší zázemí pro zásobu základních produktů, to ale nelze považovat za skladové prostory.

"Náš byznys je hodně založený na obrátce zboží, takže nepotřebujeme běžný sklad pro on-line ani pro kamenné obchody. Pracujeme s rozložením zboží na prodejní ploše, se statistikami prodejů a postupným doobjednáváním tak, abychom nemuseli mít velké zásoby," vysvětluje Štádler. Prodejce tak většinu zboží zaváží od dodavatelů přímo na prodejny; jen vlastní značky, které tvoří kolem pětiny prodejů, se dovážejí ze skladu v Rakousku.

Zboží pro e-shop se zatím vychystává jen na jedné kamenné pobočce v Praze-Štěrboholech, kde dříve byla centrála mateřské společnosti Spar. Ta se ale - na rozdíl od dceřiného Hervisu - před třemi roky z českého trhu stáhla a své aktivity prodala nizozemskému Aholdu.

Jako zásobárna pro "štěrboholský" e-shop sportovního řetězce ale může sloužit i jeho dalších 24 prodejen po České republice. Podle Štádlera vnitřní procesy ve firmě umožňují jednoduché a rychlé přesuny zboží mezi prodejnami, takže pokud by se vyskytly problémy se zásobami pro e-shop, logistická síť na to umí pružně zareagovat. Navíc si zákazník může nechat doručit svou objednávku nejen domů, ale právě i na vybranou prodejnu.

"Nový logistický systém e-shopu jsme spouštěli v září a kromě 'porodních' bolestí při nastavování procesů s přepravcem všechno funguje dobře. Všimli si toho i zákazníci, protože dřív trvalo dodání z Rakouska tři až pět dní, teď je to dva dny," pochvaluje si Jan Štádler.

A upozorňuje, že zatímco třeba v Rakousku delší dodací lhůty zákazníkům nevadí, v Česku jsou nakupující mnohem náročnější. "Myslím si, že je to kulturní záležitost. Mentálně jsme si s Rakušany hodně podobní, ale oni jsou konzervativnější a nevadí jim pomalejší tempo. Češi jsou v rozvoji nových technologií mnohem dynamičtější a v jejich přijímání jsme velice otevření," říká Štádler.

Podle některých průzkumů není rychlost doručení tak důležitá ani v Německu. Odborníci to vysvětlují tím, že zatímco se v západní Evropě před nástupem internetu rozmohl zásilkový obchod, kdy doručování trvalo i několik týdnů, země za železnou oponou tuto fázi prakticky vynechaly, takže tu zákazníci nejsou na delší čekání zvyklí.

Distribuce z dalších prodejen

Hervis spustil v Česku svůj e-shop přibližně před třemi roky, loni se na něj ale začal více soustředit. Podle Štádlera má v současnosti internet na celkových prodejích firmy dvouciferný podíl, který zhruba odpovídá běžnému průměru v oboru. Loňský průzkum agentury Nielsen Admosphere pro server Retailek uvádí, že sportovní zboží si chodí na web koupit 18 procent zákazníků. Cílem je podle Štádlera zvýšení podílu on-line kanálu na více než polovinu celkových tržeb.

Pro letošní rok proto firma plánuje, že rozšíří distribuci on-line objednávek i na další prodejny - nejdřív do Brna, následovat bude Ostrava. "Sklady nebudeme zavádět, protože systém pickování z prodejen se nám zatím osvědčuje," říká Jan Štádler.

50 %

E-shop má na celkových prodejích Hervisu podíl necelých 20 procent. Cílem firmy je zvýšení on-line kanálu na více než polovinu celkových tržeb.

Podle něj budou v budoucnu nadále mizet rozdíly mezi on-line a kamenným prodejem. "Pokračuje éra, kdy se stírají rozdíly mezi retailery, kteří pocházejí čistě z e-commerce, a těmi, kteří pocházejí čistě z kamenného prodeje. Protože on-line obchody otevírají výdejní místa, aby získaly kredibilitu u zákazníka a přiblížily se mu. A naopak. Myslím si, že se tyto dvě strany časem potkají a pak už nebude rozdíl," říká.

E-shop má kromě rozšíření prodejních možností pro Hervis ještě jednu šikovnou funkci. "Bereme internetový obchod jako testovací základnu. Když chceme vyzkoušet nový produkt, tak ho zalistujeme na prodejnu, která obsluhuje e-shop. Čísla pak porovnáme s tím, jak zákazníci kupují zboží z této prodejny. Z těchto údajů pak zjistíme, jestli má smysl zboží zavést do celé sítě," popisuje Štádler.

Další zrychlení

Rozvoj e-shopu chce Hervis letos podpořit dalším zrychlením doručování, které zatím probíhá v režimu D+2. Zboží se vychystává následující den po objednání, pak si je přebírá balíkový přepravce a další den se doručuje.

Hervis aktuálně spolupracuje s DPD, jedná ale i s dalšími přepravci o doručení "same day" a také s kurýrními službami, které umějí dovézt zásilku do dvou hodin od objednávky. Nejde jen o rychlejší doručení, ale také o širší výběr, protože různí zákazníci preferují různé doručovatele. Stěžejním bodem v tomto procesu bude podle Štádlera integrace dalších možností do softwaru e-shopu a logistické propojení s přepravci a dopravci.

Článek vyšel v únorovém čísle časopisu Logistika. 

Související