Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila celkem čtyři nabídky. Tendru se účastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá T-Systems. Smlouvu s dodavatelem by stát mohl uzavřít na podzim, uvedl Dan Ťok na tiskové konferenci po schůzi vlády.

Kapsch je zklamaný, že ministerstvo nejednalo s dalšími uchazeči o vylepšení nabídek a rovnou vyhlásilo vítěze tendru podle nabídnuté ceny. Uvedl to generální ředitel Kapsche v ČR Karel Feix s tím, že firma nyní zvažuje přijetí vhodných opatření. Firma Kapsch v současnosti provozuje pro stát mikrovlnný systém výběru mýta. V tendru nabídli všichni uchazeči, včetně Kapsche, přechod na satelitní systém výběru.

„Na základě doporučení hodnotící komise ministerstvo dopravy vybralo konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Vybíralo i na základě závěrů projektového manažera, který posoudil předběžnou nabídku a doporučil ji jako nejvýhodnější, bezchybnou a schopnou mýtný systém provozovat. CzechToll a SkyToll zároveň doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy nic nebránilo tomu určit vítěze tendru,“ uvedl Dan Ťok.

Ministr si je jistý, že tendr na mýtné byl vypsán dobře. „Teď určitě budeme čelit protestům a napadání. Já doufám, že se nám podaří to udržet. Věřím tomu, že to dotáhneme do konce.
„Dneškem ovšem výběrové řízení na provozovatele systému elektronického mýta ještě nekončí,“ dodal. „Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky. Pokud nebude zadávací řízení zrušeno, očekáváme na podzim podepsání smlouvy tak, aby měl nový provozovatel 14 měsíců na přípravu a následné převzetí systému elektronického mýta,“ dodal ministr Dan Ťok.

Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 loni v červnu v parametrech požadovaných vládou. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích první třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.

Proti požadovanému rozšíření výběru mýta z 230 km na zhruba 900 kilometrů silnic první třídy v minulosti protestoval například Svaz průmyslu, Hospodářská komora, dopravci nebo asociace krajů. Proti byl i dosavadní provozovatel mikrovlnného systému Kapsch. Výběrové řízení postupně napadl třemi podáními k ÚOHS.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částí silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.

Související