Šest vozidel distribuční řady D WIDE 18 s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) rozšířilo flotilu společnosti Hrubý autodoprava, která je vůbec prvním dopravcem provozujícím tyto modely Renault Trucks s alternativním pohonem v České republice.
Přestože mezi palivy v silniční nákladní dopravě stále jasně dominuje tradiční nafta, budoucnost oboru zřejmě spočívá v přechodu na alternativní paliva či pohony. Z nich se nejvíc nyní prosazuje právě CNG.
Donedávna se to týkalo zejména dodávek, někteří dopravci a přepravci ale už přecházejí na zemní plyn i u větší nákladní auta včetně těžkých tahačů. Jde například o dceřinou dopravní společnost Kofoly – Santa Trans –, nebo smluvní partnery logistických společností DB Schenker a Yusen Logistics.
Nyní jejich řady rozšiřuje i firma Hrubý Autodoprava. Vozidla D WIDE 18 CNG v konfiguraci podvozek 4x2 o celkové hmotnosti 18 tun jsou vybavena řadovým šestiválcovým motorem Euro 6 NGT9 o zdvihovém objemu 9 litrů a výkonu 320 k. Modely jsou vybaveny plně automatickou převodovkou, která je přizpůsobena pro rozvážkový a distribuční provoz.
„Ve vozidlech s pohonem na stlačený zemní plyn vidím perspektivu, a to díky úsporám nákladů na pohonné hmoty. První dva modely D WIDE 18 CNG máme v provozu téměř rok a za tu dobu zcela naplnila naše očekávání z hlediska spolehlivosti, snadné ovladatelnosti, robustnosti, nízké hlučnosti a úspoře nákladů. Jejich provoz a údržba odpovídá běžným vozidlům s naftovým pohonem, oproti kterým navíc významně redukují emise CO2,“ řekl Vladimír Hrubý, majitel společnosti.
Vozy byly dodány s osmi ocelovými plynovými zásobníky (čtyři na každé straně rozvoru) o objemu 800 litrů, což odpovídá 120 kg nebo 160 m3 plynu stlačeného pod tlakem 200 barů, a s dvojitou plnící přípojkou NGV1 a NGV2. Dojezd vozidel v městském prostředí je přibližně 400 km.
Podvozky byly konfigurovány s ohledem na denní rozvoz rychloobrátkového zboží a potravin v rámci regionální rozvážky mezi distribučními centry a byly přizpůsobeny pro snadnou montáž skříňových chladírenských nástaveb Frigo od společnosti Montex v provedení pro 15 europalet (4 modely) a 18 europalet (2 modely).
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





