„Dostáváme se už od politických deklarací k technickým otázkám a projektování,“ uvedl Dan Ťok s tím, že do konce letošního roku připraví správci železnice společnou smlouvu, která bude upravovat další postup přípravy a také vyčíslí potřebné prostředky pro období následujících dvou let.
Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan patří vzhledem k narůstající nákladní dopravě mezi Českem a Německem k prioritám obou zemí. V současnosti připravuje SŽDC společně se saskými úřady studii proveditelnosti, která by měla do druhé poloviny roku 2019 vyhodnotit ekonomickou efektivitu celého projektu a vybrat výslednou variantu technického řešení pro další projektovou přípravu.
Nová vysokorychlostní trať by mohla zkrátit jízdní dobu Praha - Drážďany na jednu hodinu a ministerstvo dopravy si od ní slibuje, že zároveň odvede část dopravy z dlouhodobě přetížené konvenční trati v údolí Labe. Výstavba nové trati by mohla začít kolem roku 2030. Odhady nákladů na celou trasu jsou kolem pěti miliard eur.