Provádění inventur ve výškových skladech je zdlouhavý proces, který navíc není úplně bezpečný. Pracovník vstoupí do klece, kterou zvedne vysokozdvižný vozík, popojíždí s ní kolem všech pater regálového systému, skladník se z klece vyklání i ve výšce přes 10 metrů a skenuje štítky na paletách.
Loni v září jsme na stránkách Logistiky informovali, že se v Česku několik firem chystá tento proces zautomatizovat pomocí dronů. Od té doby se situace vyvinula dál a známi jsou už konkrétní "zájemci" o tuto technologii. Dosud se o ní mluvilo spíše v souvislosti s doručováním, které je zatím vzhledem k současné legislativě v nedohlednu, kontrola zboží ve skladech se ale jeví mnohem reálněji.
Vedle Škody Auto, o jejíchž záměrech jsme psali už před třemi roky, plánuje nasazení dronů pro inventury ve skladech i severomoravská továrna Hyundai a e-shop Mall. V zahraničí jsou některé firmy ještě dále - například UPS už využívá drony ke kontrole zásob ve skladu, francouzský Geodis má za sebou finální testy automatických inventur a chystá se k nasazení do "běžného" provozu.
Jako robotický vysavač
Nasazení dronu pro inventarizaci je výhodné hlavně ve vyšších patrech regálových systémů, kde je práce člověka z hlediska nákladovosti a bezpečnosti nevýhodná, říká Jan Planka, logistický manažer Hyundai Motor Manufacturing Czech. Firma proto chce vedle dálkových skenerů a čteček na selfie tyči vyzkoušet právě automatické bezpilotní letouny. Ve spolupráci se společností Drone Services už provedla ve svém skladu v Nošovicích letový test a zkoušku čitelnosti čárových kódů na zboží, které do Česka proudí z Asie. "Tyto testy proběhly úspěšně a dostali jsme nabídku na další spolupráci. Momentálně je to ve fázi schvalování," řekl Planka na konferenci Zóna Logistika. Pokud bude projekt schválen, k nasazení by mohlo následně dojít do šesti měsíců.
Původně firma uvažovala i o nasazení venku na kontejnerovém překladišti a parkovišti vyrobených vozů. Od toho ale zatím ustoupila a chce se soustředit jen na vnitřní sklad. "Vize je taková, že by to fungovalo jako domácí robotický vysavač. Autonomní dron by se zvedl, proletěl by kolem skladových lokací a pomocí kamer a OCR zkontroloval, jestli je všechno tam, kde má být. Sám by se doletěl nabít a pak by zase pokračoval v práci," uvedl Planka. Tímto způsobem by inventura mohla probíhat jednou za týden oproti současné měsíční periodě, čímž by se zvýšila přesnost zásob.
Raději vlastní vývoj
Škoda Auto začala inventurní drony testovat už před třemi lety, kdy projekt představila ve zjednodušené manuální verzi členům nejvyššího vedení. Bezpilotní letouny měly podle původního plánu automaticky provádět inventury ve výškových regálových skladech, uvažovalo se i o přesunu lehkého materiálu. Tato představa se ale postupně změnila - drony by měly pracovat na venkovní ploše, kde by nahradily skladníky při vykonávání každodenních inventur prázdných palet v areálu automobilky. Protože ale nepanovala spokojenost s nabídkou na trhu, rozhodla se firma jít cestou vlastního vývoje.
"V tuto chvíli u nás probíhá pilotní projekt, ale uvidíme, jakým způsobem se tato technologie osvědčí. Přenos informací jsme zvládli. Pak jedna věc je samotný pohyb dronu, ale zásadnější je rozpoznávání palet pro potřeby inventarizace. Až projekt řádně vyhodnotíme, určitě se podělíme o zkušenosti," řekl Andrej Bendár na konferenci Zóna Logistika.
Podobně jako Hyundai i Škodovka počítá s tím, že drony budou fungovat plně automaticky a budou samy létat na dobíjecí stanice.
Spíš inventury než doručování
E-shop Mall před rokem a půl předvedl, jak by jednou mohl dron doručovat zásilky. Šéf logistiky Mall Group Pavel Knap přiznal, že šlo částečně o marketing, zároveň to byla ale i určitá zkouška. "Víme, že legislativa doručování drony zatím nepovoluje, zkusili jsme ale, co by obnášelo, kdyby to bylo možné. Byť je tam řada úskalí, tak do budoucna se to může ukázat jako jedna z možných cest. Nemyslím si ale, že by drony létaly ze skladu. Vývoj naznačuje, že by mohly létat z auta a doručovat třeba do nějaké speciální schránky. Doručování drony testuje už řada balíkových služeb, zatím ale všichni narážejí na legislativu," řekl v nedávném rozhovoru pro časopis Logistika Pavel Knap.
Co není možné v Evropě nebo Americe, je ale možné v Číně. Podle serveru Business Insider získala povolení k doručování drony SF Holdings, mateřská společnost největšího čínského balíkového přepravce SF Express. Jde údajně o první takovou licenci, kterou čínský úřad civilního letectví CAAC vydal. SF Express, který je největším partnerem logistické platformy Cainiao internetové firmy Alibaba, chce prý začít s tímto způsobem doručování zásilek ještě letos.
V Evropě je ale stále reálnější využití dronů pro kontrolu stavu zásob. A tomu dá v nejbližší budoucnosti přednost i Mall Group, kde už proběhla první ukázka. Pro další fázi testování ale bude nutné vytvořit geokodifikaci skladu. A to bude možné, až firma plně dokončí instalaci vnitřního vybavení logistického centra, které bylo dostavěno před dvěma lety, zařízení se ale stále přistavuje podle potřeby.
"Cílem je plný automat. Podmínkou úspěchu testu je mimo jiné unifikace etiket na paletách. Optimální stav je, když máte kód zepředu palety, je vždy na určitém místě a paleta neobsahuje žádný další kód. Dron sice umí přečíst víc kódů a udělat si porovnání, ale může tak snáze dojít k chybám. Takto by se inventury mohly dělat jen v celopaletovém skladu nebo na balíkových lokacích. Máme chaotický způsob uskladnění, takže v policovém regálu může být i víc položek, které jsou na sobě atd., tudíž tam dron nefunguje," upozornil Pavel Knap.
Kousek od cíle
Jen krůček od finálního nasazení dronu ve skladech je logistická společnost Geodis, která patří pod francouzskou státní dopravní skupinu SNCF. Ta testovala od roku 2016 ve spolupráci s firmou Delta Drone ve třech skladech bezpilotní letouny, které během testů nalétaly přes tisíc hodin. Výsledkem je řešení, které lze podle Geodisu využívat v různých skladových budovách bez nutnosti výraznější úpravy a také se může propojit s různými typy systému WMS.
Drony půjdou do reálného provozu na konci letošního roku, v současnosti se pracuje na posledních úpravách designu a finálním výběru komponent. Hlavní výhodou oproti manuálním inventurám má být vyšší bezpečnost, snížení nákladů na pracovní sílu a také to, že se kontrola může provádět mimo běžnou pracovní dobu, takže není nutné zastavovat provoz ve skladu.
Řešení zahrnuje vedle letounu se čtyřmi kamerami i robotické zařízení, které se pohybuje po zemi, naviguje dron a také jej nabíjí. Testy údajně prokázaly, že spolehlivost zařízení se blíží 100 procentům.
Inventurní drony nasadila také společnost UPS. Podle šéfa české pobočky Marcina Krzaka pracují ve skladu pro kontraktní logistiku v nizozemském Venlo, kde v noci kontrolují zásoby ve výškovém paletovém systému.
Eyesee Drone - An Inventory Solution at CES 2018
Vývojář dronů Hardis testuje drony pro vykonávání inventur ve skladech firmy FM Logistic.
Velká omezení
Automatizace inventur má ale stále i řadu omezení. Pokud je na paletě nebo v přepravce uloženo různé zboží, létající bezpilotní stroj ani jiný robot zatím není schopný sám o sobě zaznamenat, o které produkty se jedná. Může je maximálně nafilmovat a následně druhy zboží určí člověk od stolu. Nicméně strojové vidění prochází prudkým rozvojem a je pravděpodobné, že se tato technologie dostane v brzké době do stadia, kdy bude dron schopný rozeznat a spočítat i různé produkty na jedné paletě. Vývoj v této oblasti je úzce propojen s prostředím videoher a herních konzolí, jejichž technologie se přenáší do logistického prostředí.
Zatím je však dron využitelný prakticky jen v případech, kdy jsou palety homogenní, jsou vedle sebe naskládané jedním způsobem a jsou zepředu označené kódem, který zahrnuje druh výrobku a také údaj o jeho množství.
Článek vyšel v květnovém čísle časopisu Logistika.