Zákaz přichází poté, co Spolkový správní soud v únoru rozhodl, že města jsou k takovému kroku v zájmu ochrany čistoty životního prostředí oprávněna. Čistota ovzduší se sice ve Spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené evropské maximální koncentrace oxidu dusíku. Zemi hrozí za vystavování občanů příliš vysokému stupni znečištění soudní proces s Evropskou unií.
Zákaz průjezdu vozům, které nesplňují nejnovější evropské emisní standardy Euro 6, „je sice dobrý signál, ale nepovede k cíli,“ řekl agentuře DPA mluvčí německé ekologické organizace BUND Paul Schmid. Podle jeho slov jsou zapotřebí plošné zákazy vjezdu, které pomohou lidem, a ne měřicím stanicím. Takto se prý provoz a škodlivé látky pouze přenesou do jiných ulic, kde se údaje o nich nezaznamenávají.
Hodnota naftových vozidel v Německu již výrazně klesla. Od skandálu automobilky Volkswagen ohledně podvodů při měření emisí z roku 2015 se také snížil jejich podíl na trhu. Podle pozorovatelů by mohla řada starších naftových aut z Německa nyní směřovat do Česka.