Zpracování a distribuce dokumentů, které souvisejí s mezinárodní (nejen intermodální) přepravou zboží, představují cca 10 až 20 procent všech přepravních a většinu transakčních nákladů. Zároveň tyto operace zabírají zhruba jednu čtvrtinu až třetinu času, která je nutná k přepravě zboží v kontejneru (OECD, 2018). Pro zvyšování procesní efektivnosti (a konkurenceschopnosti poskytovatelů služeb) intermodální přepravy v rámci postupného prosazování takzvané digitalizace ekonomiky, respektive v mezinárodní přepravě zboží, je nutné snižovat transakční náklady na oběh dokumentů mezi dopravci, výrobci, distributory, dovozci, vývozci apod.
Technologie decentralizované správy a distribuce dat označovaná jako blockchain tuto efektivnost přináší, ať už z pohledu operačního (tracking & tracing, platby, podklad pro řešení pojistných událostí apod.) nebo strategicky-manažerského (definování kritérií na poskytovatele přepravy ve výběrových řízeních apod.). Sama technologie v sobě zahrnuje integraci jak přepravních dokumentů, jako je například námořní náložný list (Bill of Lading, B/L), tak i platebních instrumentů, jako jsou dokumentární akreditivy nebo pojistné podmínky.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Petr Kolář
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





