Zpracování a distribuce dokumentů, které souvisejí s mezinárodní (nejen intermodální) přepravou zboží, představují cca 10 až 20 procent všech přepravních a většinu transakčních nákladů. Zároveň tyto operace zabírají zhruba jednu čtvrtinu až třetinu času, která je nutná k přepravě zboží v kontejneru (OECD, 2018). Pro zvyšování procesní efektivnosti (a konkurenceschopnosti poskytovatelů služeb) intermodální přepravy v rámci postupného prosazování takzvané digitalizace ekonomiky, respektive v mezinárodní přepravě zboží, je nutné snižovat transakční náklady na oběh dokumentů mezi dopravci, výrobci, distributory, dovozci, vývozci apod.
Technologie decentralizované správy a distribuce dat označovaná jako blockchain tuto efektivnost přináší, ať už z pohledu operačního (tracking & tracing, platby, podklad pro řešení pojistných událostí apod.) nebo strategicky-manažerského (definování kritérií na poskytovatele přepravy ve výběrových řízeních apod.). Sama technologie v sobě zahrnuje integraci jak přepravních dokumentů, jako je například námořní náložný list (Bill of Lading, B/L), tak i platebních instrumentů, jako jsou dokumentární akreditivy nebo pojistné podmínky.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později