Vystoupení Velké Británie z jednotného evropského trhu znamená opětovné zavedení hranic a tedy i zřízení celnic na hraničních přechodech a nábor nových celníků. Jen nizozemská celní správa počítá s přijetím až 1500 nových celníků.

„Už teď je jasné, že budou chybět v příhraničních zemích personální kapacity. Celní odbavení nákladní dopravy, ať už kamionů, nebo menších užitkových vozů, se kvůli tomu výrazně zpomalí. Vypracované studie hovoří o kilometrových frontách na hranicích. Připomene nám to situace před vstupem Česka do EU, kdy trvala kolona na hraničním přechodu Rozvadov i dvanáct hodin,“ říká Luděk Procházka.

Časté chyby firem v celním řízení

Celní prohlášení je stejné pro malá i velká vozidla a poskytovatel celních služeb odbavuje auta v pořadí, v jakém přijedou. „Nežádoucí zdržení nastává v okamžiku, kdy obdržíme nedostatečné podklady o druhu zboží, abychom ho mohli správně deklarovat, a nedaří se kontaktovat nikoho, kdo má o zboží potřebné informace,“ upozorňuje Luděk Procházka a doplňuje: „Dopravce určitě urychlí odbavení, když co nejdříve zašle kalkulaci přepravních nákladů rozdělenou do tří úseků (zahraničí, EU, CZ) a zajistí, aby se výsledná částka nelišila od skutečně vyfakturované částky za dopravu. Rozdíl celníci považují za celní delikt, když nás na rozpor neupozorní příjemce faktury a my jej dodatečně neopravíme.“

Co bude znamenat Brexit pro české firmy a jak se to podepíše na obchodní výměně? Podle Luďka Procházky bude klíčové, jaký obchodní režim bude po odchodu Velké Británie z EU mezi zeměmi zaveden.

„Bez dojednané dohody o odchodu Velká Británie z EU nebudeme mít jasno o budoucích vztazích a Velká Británie se může stát takzvanou třetí zemí, jako je například Japonsko nebo Čína. Pro české firmy je samozřejmě prioritou zachování volného obchodu s Británií. Přitom ale i konec volného pohybu zboží ještě nemusí znamenat zavedení cla. Může jít o model, jaký je například mezi unijními zeměmi a Švýcarskem, které si navzájem uznávají nulové clo na zboží. Ať už to dopadne jakkoli, bude to legislativně i administrativně velmi komplikovaná záležitost a firmy, které se na to nepřipraví, na tom budou zbytečně tratit,“ dodává Luděk Procházka.

Související