Vystoupení Velké Británie z jednotného evropského trhu znamená opětovné zavedení hranic a tedy i zřízení celnic na hraničních přechodech a nábor nových celníků. Jen nizozemská celní správa počítá s přijetím až 1500 nových celníků.
„Už teď je jasné, že budou chybět v příhraničních zemích personální kapacity. Celní odbavení nákladní dopravy, ať už kamionů, nebo menších užitkových vozů, se kvůli tomu výrazně zpomalí. Vypracované studie hovoří o kilometrových frontách na hranicích. Připomene nám to situace před vstupem Česka do EU, kdy trvala kolona na hraničním přechodu Rozvadov i dvanáct hodin,“ říká Luděk Procházka.
Časté chyby firem v celním řízení
Celní prohlášení je stejné pro malá i velká vozidla a poskytovatel celních služeb odbavuje auta v pořadí, v jakém přijedou. „Nežádoucí zdržení nastává v okamžiku, kdy obdržíme nedostatečné podklady o druhu zboží, abychom ho mohli správně deklarovat, a nedaří se kontaktovat nikoho, kdo má o zboží potřebné informace,“ upozorňuje Luděk Procházka a doplňuje: „Dopravce určitě urychlí odbavení, když co nejdříve zašle kalkulaci přepravních nákladů rozdělenou do tří úseků (zahraničí, EU, CZ) a zajistí, aby se výsledná částka nelišila od skutečně vyfakturované částky za dopravu. Rozdíl celníci považují za celní delikt, když nás na rozpor neupozorní příjemce faktury a my jej dodatečně neopravíme.“
Co bude znamenat Brexit pro české firmy a jak se to podepíše na obchodní výměně? Podle Luďka Procházky bude klíčové, jaký obchodní režim bude po odchodu Velké Británie z EU mezi zeměmi zaveden.
„Bez dojednané dohody o odchodu Velká Británie z EU nebudeme mít jasno o budoucích vztazích a Velká Británie se může stát takzvanou třetí zemí, jako je například Japonsko nebo Čína. Pro české firmy je samozřejmě prioritou zachování volného obchodu s Británií. Přitom ale i konec volného pohybu zboží ještě nemusí znamenat zavedení cla. Může jít o model, jaký je například mezi unijními zeměmi a Švýcarskem, které si navzájem uznávají nulové clo na zboží. Ať už to dopadne jakkoli, bude to legislativně i administrativně velmi komplikovaná záležitost a firmy, které se na to nepřipraví, na tom budou zbytečně tratit,“ dodává Luděk Procházka.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.