Británie se chystá v březnu příštího roku opustit evropský blok, stále se však nedohodla na podmínkách tohoto odchodu. Firmy si nyní stěžují, že jim nejistota ohledně podoby brexitu znemožňuje plánování investic.
K varování ohledně brexitu se připojila i německá automobilka BMW. Šéf její britské sekce Ian Robertson podle serveru BBC uvedl, že nejasnosti ohledně vystoupení Británie z EU je zapotřebí vyřešit do konce léta. BMW v Británii zaměstnává zhruba 8000 lidí.
Provozní ředitel divize Airbusu pro komerční letadla Tom Williams upozornil, že jakýkoli scénář brexitu bude mít pro výrobu letecké techniky v Británii „závažné negativní důsledky“.
„V uplynulých dvanácti měsících jsme se snažili zdůrazňovat své obavy, ale bez úspěchu," uvedl Williams. "Jednoduše řečeno, scénář bez dohody přímo ohrožuje budoucnost Airbusu v Británii,“ dodal. Upozornil, že firma pracuje na opatřeních, která mají negativní dopady brexitu zmírnit.
Airbus v Británii vyrábí křídla pro všechna svá dopravní letadla. Zaměstnává tam 14 tisíc osob, ale na jeho aktivitách je závislých celkem na 100 tisíc pracovních míst. V zemi má více než čtyři tisíce dodavatelů u kterých nakupuje 16 procent komponentů. Některé díly putují při výrobě a zpracování několikrát mezi evropským kontinentem a britskými ostrovy. Tento postup je možný díky existenci evropské celní unie a pravidel jednotného trhu. Změna v celní oblasti by vedla k narušení logistiky a měla by výrazný dopad na výrobní náklady.
Výrobce v této souvislosti vyjádřil obavy o bezpečnost svých zásobovacích řetězců. V dokumentu, který uvádí rizika spojená s brexitem, společnost uvedla, že bude potřebovat nejméně jednu miliardu eur pro dodatečné zásoby dílů, aby se vyrovnala s očekávanými výpadky v zásobování. Rovněž si bude muset vytvářet speciální rezervní zásoby.
Společnost dále uvedla, že bez dohody o brexitu nemůže rozhodnout o dalších investicích včetně výroby nové generace křídel. Analytici, které oslovila agentura Reuters, podotýkají, že firma nemůže z Británie naráz odejít už proto, že má sjednané zakázky až na osm let. Vývoj křídel nové generace pro letouny s jednou uličkou, který má začít v polovině příštího desetiletí, by se ale mohl už uskutečňovat jinde. Zájemců je ve světě víc, možnými kandidáty jsou Německo, Španělsko i Jižní Korea.