Británie se chystá v březnu příštího roku opustit evropský blok, stále se však nedohodla na podmínkách tohoto odchodu. Firmy si nyní stěžují, že jim nejistota ohledně podoby brexitu znemožňuje plánování investic.
K varování ohledně brexitu se připojila i německá automobilka BMW. Šéf její britské sekce Ian Robertson podle serveru BBC uvedl, že nejasnosti ohledně vystoupení Británie z EU je zapotřebí vyřešit do konce léta. BMW v Británii zaměstnává zhruba 8000 lidí.
Provozní ředitel divize Airbusu pro komerční letadla Tom Williams upozornil, že jakýkoli scénář brexitu bude mít pro výrobu letecké techniky v Británii „závažné negativní důsledky“.
„V uplynulých dvanácti měsících jsme se snažili zdůrazňovat své obavy, ale bez úspěchu," uvedl Williams. "Jednoduše řečeno, scénář bez dohody přímo ohrožuje budoucnost Airbusu v Británii,“ dodal. Upozornil, že firma pracuje na opatřeních, která mají negativní dopady brexitu zmírnit.
Airbus v Británii vyrábí křídla pro všechna svá dopravní letadla. Zaměstnává tam 14 tisíc osob, ale na jeho aktivitách je závislých celkem na 100 tisíc pracovních míst. V zemi má více než čtyři tisíce dodavatelů u kterých nakupuje 16 procent komponentů. Některé díly putují při výrobě a zpracování několikrát mezi evropským kontinentem a britskými ostrovy. Tento postup je možný díky existenci evropské celní unie a pravidel jednotného trhu. Změna v celní oblasti by vedla k narušení logistiky a měla by výrazný dopad na výrobní náklady.
Výrobce v této souvislosti vyjádřil obavy o bezpečnost svých zásobovacích řetězců. V dokumentu, který uvádí rizika spojená s brexitem, společnost uvedla, že bude potřebovat nejméně jednu miliardu eur pro dodatečné zásoby dílů, aby se vyrovnala s očekávanými výpadky v zásobování. Rovněž si bude muset vytvářet speciální rezervní zásoby.
Společnost dále uvedla, že bez dohody o brexitu nemůže rozhodnout o dalších investicích včetně výroby nové generace křídel. Analytici, které oslovila agentura Reuters, podotýkají, že firma nemůže z Británie naráz odejít už proto, že má sjednané zakázky až na osm let. Vývoj křídel nové generace pro letouny s jednou uličkou, který má začít v polovině příštího desetiletí, by se ale mohl už uskutečňovat jinde. Zájemců je ve světě víc, možnými kandidáty jsou Německo, Španělsko i Jižní Korea.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





