Česká železniční nákladní doprava zažila dokonce nejsilnější čtvrtletí (od roku 2000, od kdy jsou statistiky dostupné), když se po kolejích přepravilo 26, 9 milionů tun nákladu (meziročně o 13 % více). Podle přepravních výkonů pak bylo letošní první čtvrtletí druhé nejsilnější od roku 2008, když dosáhlo 3990 milionů tkm.
Silniční nákladní doprava v tuzemsku v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostla o 9,1 procenta na 87,5 milionů tun přepraveného zboží, což je nejvyšší číslo za první kvartál od roku 2002. K růstu pomohla především vnitrostátní kamionová doprava, zatímco mezinárodní přeprava naopak oslabila.
Nákladní dopravu na silnici táhne podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře vnitrostátní doprava již několik let. Potvrzují to i statistiky ministerstva za první tři měsíce roku 2018, kdy v rámci Česka bylo kamiony převezeno 78,3 milionů tun zboží, což bylo meziročně o 14 procent více. Podle sdružení je tento trend způsoben především pokračujícím růstem spotřeby obyvatel, která vyžaduje masivní vnitrostátní distribuci zboží.
Mezinárodní přeprava zboží na silnici naopak poklesla na 9,2 milionů tun, což je o více než 15 procent méně než za stejné období v loňském roce. U mezistátní přepravy je podle Hromíře pokles soustavný, oproti prvnímu čtvrtletí v roce 2015 se totiž mezinárodní přeprava snížila dokonce o 42 procent.
Letos se tak opět snížily i celkové dopravní výkony českých dopravců, které dosáhly 9715 milionů tkm, což je meziročně o osm procent méně.
Čeští dopravci proto dále ztrácí své pozice a konkurenceschopnost v evropské dopravě. Podle sdružení je tento trend způsoben především nedostatkem řidičů, kteří kvůli volnému času preferují vnitrostátní dopravu, a část dopravců kvůli nedostatečnému využití dokonce zužuje svůj vozový park. Mezi další faktory, které negativně ovlivňují mezinárodní přepravu tuzemských dopravních firem, patří podle Hromíře silná konkurence dopravců z východních zemí EU, zejména pak polských, a rovněž protekcionistická opatření některých západoevropských zemí.
Kamionová doprava je v současnosti jedním z kontroverzních témat Evropské unie. Čeští dopravci se obávají, že nákladní doprava bude začleněna do pravidel o vysílání pracovníků do zahraničí, která by zajišťovala šoférům minimální mzdu na úrovni hostitelského státu. Unijní orgány proto v současné době řeší možné vyčlenění kamionové dopravy do samostatného balíku, které mimo jiné prosazuje i Česká republika.
Letecká roste, říční jde dál ke dnu
Pozitivní trend vykazuje letecká nákladní doprava v Česku, která zažila nejsilnější první čtvrtletí (od roku 2002, který je poslední dostupný ve veřejných statistikách). Letadla přepravila 21 179 tun nákladu, což je o sedm procent meziročně více.
Naopak říční doprava zažívá v Česku postupný úpadek. V letošním prvním kvartálu se po vodě přepravilo 279 tisíc tun oproti loňským 362 tisícím tun a předloňským 465 tisícím tun. Stejně tak poklesly i přepravní výkony na vodě počítané v tunokilometrech.