Dobírka byla dlouhá léta nejvyužívanějším způsobem, kterým Češi platili za objednané zboží z e-shopů. Rok 2017 ale přinesl zásadní změnu, objem nákupů zaplacených online platební kartou poprvé předčil využití dobírky. Od té doby platba kartou nadále posiluje právě na úkor dobírky.

„Současný trend má dva hlavní důvody. Prvním je větší důvěra Čechů k e-shopům. Velké množství českých internetových prodejců má již dobré renomé, že prodávané zboží je skutečně na skladě a přijde maximálně do tří pracovních dnů od zadání objednávky. Druhým důvodem růstu využití platby kartou je početná skupina nejmladších kupujících, u kterých je dobírka spíše výjimkou,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.

Podle každoročního průzkumu balíkového dopravce rostlo využívání online platby kartou z 24,7 % (rok 2016) přes 30,6 % (rok 2017) až na současných 34,5 %. Dobírka naopak oslabovala z 34,3 % přes 29,9 % až na současných 28,7 %. „Více jak třetina dotázaných v současné době hradí každý měsíc nějaké zboží nebo službu pomocí online platebních nástrojů. Každý týden tak činí 13,5 % Čechů. Platbám přes internet se zásadně vyhýbá jen každý šestý dotázaný,“ říká Pavel Včela.

„Podíl dobírek tradičně stoupá v předvánočním období, kdy s touto službou doručujeme téměř každý druhý balík,“ dodává Pavel Včela.

Na popularitě také získává možnost uhradit dobírku kartou u řidiče, která tak odstraňuje handicap hotovostní operace.

Související