Z celkového počtu 154 vozidel zahraničních dopravců, z nichž 66 směřovalo do České republiky, splnili povinnosti pouze tři západní dopravci. Kontrola proběhla na přelomu července a srpna na dálnicích D1, D6, D8 a na hraničních přechodech Rozvadov, Hatě a Mikulov, necelý rok od poslední preventivní akce zaměřené na kontrolu vysílání zahraničních pracovníků v silniční dopravě.

„Zjištěná porušení využije Česká republika jak při vyjednáváních o podobě Balíčku mobility, tak je předá příslušným ministrům a eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulc,“ říká ministr dopravy Dan Ťok s tím, že od samého počátku zdůrazňuje nesmyslnost aplikace této směrnice na tak vysoce mobilní a v každém členském státě zcela odlišně upravený sektor, kterým je silniční doprava.

Nejčastěji porušovali pravidla němečtí řidiči, kteří přijeli do České republiky a neměli buď žádnou pracovní smlouvu, nebo ji neměli přeloženou do češtiny. Celkově bylo při namátkových kontrolách odhaleno bez povinných dokumentů 31 z 33 německých řidičů, osm z devíti rakouských, pět ze sedmi polských a dále řidiči z Velké Británie, Portugalska, Rumunska, Chorvatska, Španělska, Řecka nebo Slovenska.

Kontroly ukázaly, že situace se od loňského roku téměř nezměnila. Pouze tři řidiči zaměstnavatelů z takzvaných starých členských států EU plnili své povinnosti v rámci kontrolované legislativy. Naproti tomu u řidičů z nových zemí EU se povědomí o tom, že zaměstnavatelé mají vybavovat své zaměstnance pracovními smlouvami v různých překladech, neustále zvyšuje.

„Výsledky tak opět potvrzují, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně řidiči východních dopravců, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních,“ dodává europoslankyně Martina Dlabajová, která českou pozici obhajuje na půdě Evropského parlamentu.

V červnu ministr dopravy Dan Ťok vystoupil na zasedání rady unijních ministrů dopravy Evropské rady v Lucemburku k návrhům sociálního a tržního pilíře Balíčku mobility. Shodu tehdy mezi sebou členské státy nenašly a přijetí pozice Rady tak bylo odloženo.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66225060-pravidla-na-vysilani-pracovniku-zahranicni-dopravci-v-cr-temer-nedodrzuji