Tuzemská spotřeba piva v poslední době klesá, k tomu k nám přicházejí nové trendy ze Západu, pivovary proto rozšiřují sortiment a mění se také složení obalů, ze kterých čeští pivaři svůj oblíbený nápoj konzumují.

Roste výroba nealkoholického piva, různých mixů a ovocných piv. Navíc se české pivo stále více vyrábí pro export. I u zlatého moku se prosazuje trend takzvané customizace, tedy designové úpravy pro určité skupiny zákazníků. Více se vyrábějí plechovky, PET lahve, zvyšuje se zájem o tankové pivo, ale klesají prodeje tradičních obalů - lahví a sudů. To všechno má velký dopad na řízení dodavatelských řetězců pivovarů.

Širší sortiment sám o sobě znamená, že se zvyšují požadavky na skladovací i manipulační prostor a narůstá množství operací a tím i nákladů na pracovní sílu v celém procesu od výroby po prodejnu.

Obliba nových formátů také přináší změny ve skladování i v přepravě. Například dochází k nárůstu spotřeby fólií, palet a obalů pro multipacky. Pivovary a jejich distributoři se musí vypořádat s častější manipulací s menšími paletami a jejich přebalením z větších palet. Kvůli těmto změnám se zvyšuje čas potřebný pro přípravu nakládky. Mění se i parametry či vybavení nákladních aut, firmy musí investovat i do speciálních vozů pro distribuci tankového piva.

Všechny změny ale nejsou negativní. Plechovky se například nemusí vozit zpátky do pivovarů jako lahve, což zjednodušuje reverzní logistiku. Plechovkové pivo má také nižší hmotnost.

Vzhledem k vysoké konkurenci na trhu pivovary zatím drží ceny na stabilní úrovni, což při zvýšených nákladech vyvolává tlak na zefektivnění vnitřních procesů. To bylo také jedním z důvodů, proč pivovar Budvar přistoupil k výstavbě nového automatizovaného logistického centra. Oslovené pivovary zatím vesměs tak razantní kroky neplánují, úpravy a změny logisticky jsou ale jejich denním chlebem.

Více v tomto "pivním" článku.

Na zdraví.

Editorial vyšel v zářijovém čísle Logistiky.

Související