Strategie cross-docking, známá také jako "průtokový sklad", se dnes využívá prakticky pro všechny typy zboží, u nichž je zapotřebí rychlé zpracování a další přeprava, zpravidla za několik hodin. "Filozofií cross-docku je neskladovat, ale efektivně sloučit zboží z různých směrů do aut v daném směru," vysvětluje Martin Hynčica, key account & marketing manažer firmy BITO.

Zboží se ve skladu fyzicky nehromadí, ale pouze jím prochází. Tím je zajištěna rychlost i nákladová efektivita, umožněná minimální manipulací a skladováním. "Jak se neustále zrychluje mezinárodní obchod, zrychluje se i cross-dock. Zboží je ve skladu co nejkratší možnou dobu, klade se velký důraz na jeho označování a plynulý průchod skladem, a to i s ohledem na navazující operace dále v řetězci směrem ke konečnému zákazníkovi," říká Alexandros Koranis, generální ředitel společnosti GTL.

Se vzrůstajícím zájmem o přepravy roste i objem zboží, které překladišti prochází. To zvyšuje požadavky na jejich kapacitu, průtočnost, skladovou plochu nebo počet pracovníků. "Například profesionální logistické společnosti využívají cross-docky více, protože je to pro ně nejrychlejší cesta, jak dostat zboží do skladu a z něj," uvádí Tomáš Kubín, šéf výstavby pro ČR a region střední a východní Evropy společnosti P3 Logistic Parks.

340

V parku Prologis Brno bude na každých 340 čtverečních metrů jedna nákladová rampa. Ještě před několika lety byl přitom standard jedné rampy na 1000 čtverečních metrů.

112

Sklad DB Schenker v Madridu má 112 nákladových ramp, Rudná u Prahy pak 92. Logistici požadují co nejvyšší počet nakládacích a vykládacích míst, aby průtok zboží probíhal co nejrychleji.

24 m

Cross-dock DB Schenker v Rudné díky unikátní konstrukci nemá ani jeden nosný sloup. Rovněž nová budova Prologisu v brněnském parku poskytuje plochu bez sloupů v délce 24 metrů.

Proto je klíčová otázka, jakou formou modifikovat současné x-dockové prostory pro větší množství zásilek. Podle Martina Baláže z firmy Prologis požadují společnosti, které se při své činnosti zabývají cross-dockem, v rámci konstrukčních řešení zejména větší počet bran na halách a také nakládacích a vykládacích ramp, umožňující plynulý tok zboží budovou. "Dané potřeby dokážeme implementovat jak v projektové fázi, tak u již dokončených budov. Jako příklad mohu uvést budovu 2, která aktuálně vzniká v našem nejnovějším českém parku Prologis Park Brno. Na celkové ploše 27 500 metrů čtverečních nabízí jednu nákladovou rampu na každých 340 čtverečních metrů. Ještě před několika lety byl přitom standard jedné rampy na 1000 čtverečních metrů," vysvětluje Martin Baláž.

U Bratislavy developer dokonce úplně upravil boční fasádu jedné z budov, aby zákazník mohl naráz vybavovat větší počet dodávek. Na základě zkušeností firma postupně zdokonaluje svoje technické standardy, přizpůsobované na míru jednotlivým klientům. V jejich rámci kupříkladu upravila rozpon sloupů v halách, což i zákazníkům využívajícím cross-dock umožňuje umístění co nejvyššího možného počtu nakládacích ramp.

Co je důležité pro provoz

Zvýšení průtočnosti skladu a kvality crossdockových činností řeší i společnost DB Schenker. V poslední době významně investovala do distribuční sítě v České republice, do výstavby nových skladů a rozšíření stávajících. "Jedno z našich novějších distribučních center v Novém Jičíně má kromě standardních 22 ramp pro kamiony také jednu jumbo rampu pro rozměrné náklady a dvě sklopné rampy pro menší dodávky," uvádí Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti.

Dvaadvacet ramp se může zdát jako vysoký počet. Ale například terminál DB Schenker v Madridu má ramp 112, Rudná u Prahy pak 92.

Zde se nachází největší crossdockový terminál firmy ve střední Evropě o velikosti 8000 čtverečních metrů, v němž soustřeďuje všechny mezinárodní i domácí sběrné zásilky z devíti tuzemských překladišť.

"Logistici požadují co nejvyšší počet nakládacích a vykládacích míst, aby stíhali obsluhu co nejrychleji a nejefektivněji. U výroby mohou být ale nároky úplně jiné. Požadavky klientů obecně začínají u umístění a počtu docků v budově přes potřebu přímých vjezdů až k umístění kancelářského a sociálního zázemí v mezaninu nad docky," doplňuje Tomáš Kubín.

Šestnácti nakládacími rampami, u jedné s možností nakládky kamionu z boku, disponuje rovněž nové logistické centrum společnosti GTL. Areál s plochou 7800 čtverečních metrů se nachází v průmyslové zóně Nehvizdy-jih a v provozu je od dubna 2018. Firma se zde zaměřuje zejména na skladovou logistiku, cross-docking a logistické služby s přidanou hodnotou. "Do projektu vnášíme naše individuální potřeby a požadavky, například na různé výšky stropů i orientaci regálových sekcí skladu určených pro cross-dock a skladovou logistiku," uvedl Alexandros Koranis při otevření nového firemního uzlu.

Právě vnitřní uspořádání prostor tvoří další podstatný faktor ovlivňující funkcionalitu cross-docků. "V hubech, kde se zboží rychle přeskládá a distribuuje dále, odpadá skladovací funkce a haly mohou být nižší a užší," zdůrazňuje Tomáš Kubín. "Při výstavbě cross-docků také dbáme na to, aby uvnitř skladu bylo co možná nejméně pevných překážek, jako jsou například pilíře nebo uskladněné zboží," doplňuje Tomáš Holomoucký.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.