Největší domácí online prodejce potravin Rohlík.cz doručil během loňského předvánočního období historicky největší počet objednávek. Oproti stejnému období předminulého roku (od 20. – 24. prosince) se zvýšil o 83 procent a v nejexponovanější dny překonal dvojnásobek minulého roku. „Náš sklad chrlil okolo 300 tisíc kusů zboží denně, které jsme dováželi zákazníkům až domů za pár hodin od objednání, což je v takto hektickém období malý zázrak,“ uvedl Rostislav Brzobohatý, marketingový ředitel společnosti Rohlík.cz.
V nejfrekventovanějších prosincových dnech doručovali kurýři Rohlíku průměrně osm tisíc objednávek denně. Rekord firmy padl v pátek 21. prosince, kdy se rozvezlo téměř devět tisíc objednávek.
„Zároveň jsme si otestovali možnosti našich skladů a logistiky. Víme, že bez dalších automatizovaných procesů se dál výrazně posunout nedá, a bude to jedna z našich klíčových oblastí, na kterou se zaměříme v příštím roce,“ dodal Rostislav Brzobohatý.
Softwarem proti plýtvání
Další z velkých online obchodů s potravinami, Košík.cz, o svátcích v ostrém provozu vyzkoušel nový systém, který by měl zásadním způsobem zefektivnit celý dodavatelský řetězec. Platforma, která vznikla ve spolupráci se společností Logio, poslouží k přesné předpovědi poptávky, lepšímu využití skladovací plochy, ale také dalšímu snížení plývání. Unikátní řešení má u 15 000 položek e-shopu předpovídat poptávku až na 97 procent.
Nová platforma je už integrována do všech zásobovacích a skladovacích procesů. Na základě pokročilé analýzy dat z posledních dvou let poskytuje důležité podklady pro další rozhodování a obchodnímu týmu navrhuje konkrétní plány zásobování. Jejich dopad následně zpětně ověřuje a na základě úspěšnosti se prostřednictvím neuronových sítí dále „učí“. Uvedení do provozu předcházelo náročné půlroční testování, kdy se systém naučil znát zákaznické nákupní návyky u naprosté většiny produktů.
Košík.cz očekává, že by se díky chytrým objednávkám měla razantně zvýšit dostupnost zboží a spolu s tím snížit objem potravin vyhozených kvůli exspiraci.
I na Košíku během svátků výrazně stoupl počet nakupujících. Firma odhaduje, že si hlavní nákupy pořídila v Praze a středních Čechách online až každá dvacátá domácnost.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





