Siemens odmítl sdílet svou technologii k výrobě vysokorychlostních vlaků se třetími stranami déle než pět let, jak po něm požadoval Brusel. Evropská unie se také obává, že obě firmy dohromady disponují příliš velkou tržní silou co do objemu vozového parku a v oblasti signalizace.

Sloučený podnik by byl zhruba poloviční v porovnání s čínským státním podnikem CRRC, ale dvakrát větší než kanadský Bombardier, který se Siemensem také jednal.

Zamítnutí fúze železničních aktivit francouzské společnosti Alstom a německé firmy Siemens by byl „ekonomický omyl a politická chyba“. Těmito slovy se na Evropskou komisi obrátil v médiích ministr financí Bruno Le Maire. „Průmyslová rozhodnutí pro 21. století nemůžeme přijímat uplatněním pravidel ze století dvacátého,“ uvedl Le Maire před setkáním s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerovou v Paříži. „Všichni věříme, že fúze je nejlepší odpovědí na nástup Číny,“ dodal.

Podporu chystanému sloučení obou firem vyjádřil i Le Mairův německý protějšek Peter Altmaier. „V Evropě potřebujeme mezinárodní šampiony, abychom byli schopni konkurovat světu,“ řekl německý ministr financí. Podle jeho vyjádření jsou jednání v pokročilé fázi a německá vláda udělá vše, aby projekt dostal šanci.

Siemens a konkurenční Alstom oznámily dohodu o spojení svých železničních aktivit v září 2017. Jejich záměrem bylo lépe obstát v mezinárodní konkurenci. Globální železniční trh nyní ovládá čínská CRRC. Po celém světě by nový evropský železniční šampion zaměstnával na 60 tisíc lidí.

Evropská komise, která je exekutivním orgánem EU, příslušné zamítavé stanovisko podle zdrojů vydá zřejmě už 6. února. Rozhodnutí musí zveřejnit nejpozději 18. února.

Související