V rámci východoevropského ekonomického a politického prostoru zahrnujícího členské státy EU (ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Chorvatsko) nebo i státy mimo EU (Bělorusko, Ukrajina) se nezřídka zdůrazňuje (a naivně komunikuje) nutnost hospodářské spolupráce s ČLR na základě konceptu tzv. Belt Road Iniciativy (BRI), jež v sobě jako jeden z infrastrukturálních koridorů zahrnuje tzv. Novou hedvábnou stezku (z angl. New Silk Road, NSR).
Rozvoj železničního dopravního spojení mezi ČLR a Evropou historicky umožnily dva faktory. Prvním z nich byl vznik celní unie Ruska, Běloruska a Kazachstánu s platností od ledna 2010, který s sebou přinesl snížení finanční a administrativní zátěže přepravy zboží z ČLR přes tyto tři státy celní unie na terminály zejména v Polsku a Německu.
Druhým faktorem byla a je existující dotační politika ze strany čínské vlády, respektive vlád jednotlivých čínských provincií pro železniční přepravu z ČLR v exportním směru do Evropy.
Hlavní podněty
Tento dotační systém reálně zvýšil atraktivitu některých provincií či měst pro umístění výrobních kapacit řady zahraničních firem působících v ČLR. Tyto společnosti se při rostoucí poptávce po pracovní síle ve východočínských a jihočínských provinciích potýkaly s růstem mezd místních zaměstnanců a s růstem místních výrobních nákladů. Při přesunu výroby z jihovýchodu do vnitrozemí ČLR ale operátoři museli začít řešit výzvu exportní vnitrozemské přepravy z nových výrobních podniků do čínských přístavů, což s sebou přineslo rostoucí poptávku po přímém železničním spojení z vnitrozemí ČLR do Evropy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Petr Kolář
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





