V rámci východoevropského ekonomického a politického prostoru zahrnujícího členské státy EU (ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Chorvatsko) nebo i státy mimo EU (Bělorusko, Ukrajina) se nezřídka zdůrazňuje (a naivně komunikuje) nutnost hospodářské spolupráce s ČLR na základě konceptu tzv. Belt Road Iniciativy (BRI), jež v sobě jako jeden z infrastrukturálních koridorů zahrnuje tzv. Novou hedvábnou stezku (z angl. New Silk Road, NSR).

Rozvoj železničního dopravního spojení mezi ČLR a Evropou historicky umožnily dva faktory. Prvním z nich byl vznik celní unie Ruska, Běloruska a Kazachstánu s platností od ledna 2010, který s sebou přinesl snížení finanční a administrativní zátěže přepravy zboží z ČLR přes tyto tři státy celní unie na terminály zejména v Polsku a Německu.

Druhým faktorem byla a je existující dotační politika ze strany čínské vlády, respektive vlád jednotlivých čínských provincií pro železniční přepravu z ČLR v exportním směru do Evropy.

Hlavní podněty

Tento dotační systém reálně zvýšil atraktivitu některých provincií či měst pro umístění výrobních kapacit řady zahraničních firem působících v ČLR. Tyto společnosti se při rostoucí poptávce po pracovní síle ve východočínských a jihočínských provinciích potýkaly s růstem mezd místních zaměstnanců a s růstem místních výrobních nákladů. Při přesunu výroby z jihovýchodu do vnitrozemí ČLR ale operátoři museli začít řešit výzvu exportní vnitrozemské přepravy z nových výrobních podniků do čínských přístavů, což s sebou přineslo rostoucí poptávku po přímém železničním spojení z vnitrozemí ČLR do Evropy.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66462860-cinsko-evropska-zeleznice-narazila-na-sve-limity