Po první světové válce získalo tehdejší Československo jakožto jeden z vítězných států na základě Versailleské mírové smlouvy přístup k moři ve dvou lokalitách − prostřednictvím plavby po mezinárodní řece Labi a extrateritoriálního nájmu pozemků ve svobodném pásmu přístavu Hamburk a prostřednictvím plavby po mezinárodní řece Odře a extrateritoriálního nájmu pozemků ve svobodném pásmu přístavu Štětín. Versailleskou mírovou smlouvou bylo stanoveno, že v přístavech hamburském a štětínském pronajme Německo československému státu na období 99 let prostory, které budou podřízeny obecnému řádu o svobodných pásmech a určeny pro přímý průvoz zboží pocházejícího z tohoto státu anebo určeného do něj.
Na základě nájemní smlouvy podepsané mezi Československou republikou a svobodným a hanzovním městem Hamburk pronajalo město našemu státu plochy v bezcelním pásmu na Hallesches Ufer (Saalehafen) a na Dresdener Ufer (Moldauhafen) podle připojeného plánu ve výměře zaokrouhleně 28 540 metrů čtverečních. Nájem započal dnem, kdy nájemní smlouva vstoupila v platnost, tj. 2. 11. 1929 na 99 let.
Poněvadž trvání nájemní smlouvy bylo podle německého práva omezeno, bylo Československu dáno opční právo na prodloužení nájemní smlouvy, a to nejméně na takovou dobu, aby nájemce mohl asi během 50 let ode dne sjednání nájemní smlouvy umořit investice učiněné na najatém pozemku. K této nájemní smlouvě bylo uzavřeno pět dodatkových protokolů (ty se vztahují zejména k určení výše nájemného), dodatek k dodatkovému protokolu, dohoda k nájemní smlouvě a dva protokoly o zvláštních ujednáních.
99 let
Přístav Hamburk pronajal našemu státu plochu téměř 29 tis. m². Smlouva začala platit 2. 11. 1929 a byla uzavřena na 99 let s opčním právem na dalších 50 let.
Kupní smlouvou z 6. 12. 1929 Hamburk jako spolková země prodal Československé republice pozemek v celkové výměře 13 574 metrů čtverečních s hranicí u přístavu Peuter, kanálu Peuter a na vodní cestě Peuter. Kupní cena činila 210 000 říšských marek. Pozemek se přenechal kupujícímu pro účely vnitrozemské plavby. K jiným účelům nesměl být použit. Kupující přiznal prodávajícímu přednostní kupní právo, které má platnost pro veškerý prodej, tj. prodej pozemku vcelku jakož i jeho částí.
Výběrové řízení bez vítěze
Z důvodu dlouhého období, kdy nebylo do majetku České republiky v Hamburku prakticky vůbec investováno, se tento majetek nachází v žalostném stavu. V části Moldauhafen není možné vyvazovat lodě, protože jediné možné úvaziště (dílenská loď) bylo prodáno.
Dne 23. 10. 2009 ministerstvo dopravy vyhlásilo výběrové řízení na nájemce a podnájemce nemovitého majetku ve vlastnictví či nájmu České republiky ve Spolkové republice Německo ve městě Hamburk.
Účelem tohoto výběrového řízení bylo uzavření smlouvy o nájmu a podnájmu specifikovaného majetku se zájemcem, který předloží nejvhodnější nabídku dle stanovených kritérií a za uvedených podmínek. Výběrové řízení na nájemce "českého území" v hamburském přístavu skončilo ale bez vítěze. Ministerstvu dopravy se totiž nikdo nepřihlásil. Nepomohlo ani posunutí uzávěrky soutěže.
Zrušení bezcelního pásma
Hamburský Senát rozhodl, že požádá spolkovou vládu o zrušení bezcelního pásma. Tím skončila několikaletá intenzivní diskuse o budoucnosti bezcelního přístavu. Rozhodnutí vycházelo z širokého konsenzu dosaženého s obchodní komorou Hamburk a sdruženími pro přístavní hospodářství. Příslušné firmy tak musí v dnešní bezcelní zóně dodržovat od 1. ledna 2013 celní předpisy týkající se námořních celních přístavů tak, jak je tomu i ve zbývající části hamburského přístavu, v Rotterdamu, Antverpách či jiných evropských přístavech.
Smlouva uzavřená v roce 1881 v rámci procesu přijetí regulí celní unie a připojení Hamburku k německé říši předpokládala oplocený "bezcelní přístav" ležící mimo celní území Německa, který byl svému účelu předán v roce 1888. Jako vyrovnání za postoupení suverenity německé říši získal Hamburk 40 milionů zlatých marek, které byly použity k výstavbě skladištního města (Speicherstadt).
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později