Po první světové válce získalo tehdejší Československo jakožto jeden z vítězných států na základě Versailleské mírové smlouvy přístup k moři ve dvou lokalitách − prostřednictvím plavby po mezinárodní řece Labi a extrateritoriálního nájmu pozemků ve svobodném pásmu přístavu Hamburk a prostřednictvím plavby po mezinárodní řece Odře a extrateritoriálního nájmu pozemků ve svobodném pásmu přístavu Štětín. Versailleskou mírovou smlouvou bylo stanoveno, že v přístavech hamburském a štětínském pronajme Německo československému státu na období 99 let prostory, které budou podřízeny obecnému řádu o svobodných pásmech a určeny pro přímý průvoz zboží pocházejícího z tohoto státu anebo určeného do něj.

Na základě nájemní smlouvy podepsané mezi Československou republikou a svobodným a hanzovním městem Hamburk pronajalo město našemu státu plochy v bezcelním pásmu na Hallesches Ufer (Saalehafen) a na Dresdener Ufer (Moldauhafen) podle připojeného plánu ve výměře zaokrouhleně 28 540 metrů čtverečních. Nájem započal dnem, kdy nájemní smlouva vstoupila v platnost, tj. 2. 11. 1929 na 99 let.

Poněvadž trvání nájemní smlouvy bylo podle německého práva omezeno, bylo Československu dáno opční právo na prodloužení nájemní smlouvy, a to nejméně na takovou dobu, aby nájemce mohl asi během 50 let ode dne sjednání nájemní smlouvy umořit investice učiněné na najatém pozemku. K této nájemní smlouvě bylo uzavřeno pět dodatkových protokolů (ty se vztahují zejména k určení výše nájemného), dodatek k dodatkovému protokolu, dohoda k nájemní smlouvě a dva protokoly o zvláštních ujednáních.

99 let

Přístav Hamburk pronajal našemu státu plochu téměř 29 tis. m². Smlouva začala platit 2. 11. 1929 a byla uzavřena na 99 let s opčním právem na dalších 50 let.

Kupní smlouvou z 6. 12. 1929 Hamburk jako spolková země prodal Československé republice pozemek v celkové výměře 13 574 metrů čtverečních s hranicí u přístavu Peuter, kanálu Peuter a na vodní cestě Peuter. Kupní cena činila 210 000 říšských marek. Pozemek se přenechal kupujícímu pro účely vnitrozemské plavby. K jiným účelům nesměl být použit. Kupující přiznal prodávajícímu přednostní kupní právo, které má platnost pro veškerý prodej, tj. prodej pozemku vcelku jakož i jeho částí.

Výběrové řízení bez vítěze

Z důvodu dlouhého období, kdy nebylo do majetku České republiky v Hamburku prakticky vůbec investováno, se tento majetek nachází v žalostném stavu. V části Moldauhafen není možné vyvazovat lodě, protože jediné možné úvaziště (dílenská loď) bylo prodáno.

Dne 23. 10. 2009 ministerstvo dopravy vyhlásilo výběrové řízení na nájemce a podnájemce nemovitého majetku ve vlastnictví či nájmu České republiky ve Spolkové republice Německo ve městě Hamburk.

Účelem tohoto výběrového řízení bylo uzavření smlouvy o nájmu a podnájmu specifikovaného majetku se zájemcem, který předloží nejvhodnější nabídku dle stanovených kritérií a za uvedených podmínek. Výběrové řízení na nájemce "českého území" v hamburském přístavu skončilo ale bez vítěze. Ministerstvu dopravy se totiž nikdo nepřihlásil. Nepomohlo ani posunutí uzávěrky soutěže.

Zrušení bezcelního pásma

Hamburský Senát rozhodl, že požádá spolkovou vládu o zrušení bezcelního pásma. Tím skončila několikaletá intenzivní diskuse o budoucnosti bezcelního přístavu. Rozhodnutí vycházelo z širokého konsenzu dosaženého s obchodní komorou Hamburk a sdruženími pro přístavní hospodářství. Příslušné firmy tak musí v dnešní bezcelní zóně dodržovat od 1. ledna 2013 celní předpisy týkající se námořních celních přístavů tak, jak je tomu i ve zbývající části hamburského přístavu, v Rotterdamu, Antverpách či jiných evropských přístavech.

Smlouva uzavřená v roce 1881 v rámci procesu přijetí regulí celní unie a připojení Hamburku k německé říši předpokládala oplocený "bezcelní přístav" ležící mimo celní území Německa, který byl svému účelu předán v roce 1888. Jako vyrovnání za postoupení suverenity německé říši získal Hamburk 40 milionů zlatých marek, které byly použity k výstavbě skladištního města (Speicherstadt).

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66462920-vyplati-se-vymena-ceskeho-pristavu-v-hamburku