Většina námořních lodí spaluje mazut − nejlevnější, ale z hlediska dopadů na životní prostředí nejméně vhodné palivo, které podle stávajících předpisů smí obsahovat až 3,5 procenta síry. Mezinárodní námořní organizace IMO, která je specializovanou agenturou OSN odpovědnou za regulaci námořní dopravy, usiluje o omezení škodlivých dopadů námořní dopravy na životní prostředí prakticky už od 60. let minulého století. Dosud se podařilo prosadit omezení pro plavbu v takzvaných emission control areas (ECA), zejména v některých pobřežních oblastech Evropské unie, USA i jinde (viz infobox). To se ale nyní změní. Od 1. ledna příštího roku začne platit nový globální limit síry v palivu 0,5 procenta a rok 2020 se tak stane mezníkem, od nějž by mělo množství síry vypouštěné do ovzduší výrazně poklesnout.
Nové opatření bude mít dopady téměř na všechny, kteří se nějakým způsobem námořní dopravy účastní, i na rafinerie společnosti, které palivo pro lodě vyrábí z ropy. Velcí rejdaři již zavedli či začínají zavádět přirážky, které jim mají ještě před počátkem platnosti nového opatření pomoct, aby se na nasazení paliv s nízkým obsahem síry připravili. Změna bude vyžadovat nemalé investice. Jako první oznámil loni v září budoucí "sirné" poplatky Maersk a další rejdaři, jako například CMA CGM a MSC, brzy následovali.
Nejistota ohledně budoucích cen paliva
"Maersk plně podporuje toto nařízení Mezinárodní námořní organizace," říká Maciej Hendler, sales manager A.P. Moller − Maersk pro ČR a SR. "Bude to představovat významný přínos pro životní prostředí a lidské zdraví, neboť se sníží znečištění sirnými zplodinami z námořní plavby o více než 80 procent. Ovšem paliva s nízkým obsahem síry jsou mnohem dražší a odborníci odhadují, že dodatečné náklady na kontejnerovou dopravu mohou činit více než 30 miliard dolarů."
Lodě budou muset spalovat buď kvalitnější paliva, nebo výfukové plyny čistit pomocí speciálních "praček". Maersk podle Macieje Hendlera položí důraz na využívání paliv s nízkým obsahem síry a očekává, že podobný přístup zaujmou i ostatní rejdaři, takže od příštího roku bude více než 90 procent plavidel používat nízkosirné palivo. Rejdař se rozhodl, že bude investovat jen do relativně omezeného počtu filtračních systémů, tedy zmíněných tzv. praček výfukových plynů, a pokud jde o pohon zkapalněným zemním plynem (LNG), domnívá se, že tato možnost je relevantní pouze pro nově postavené lodě.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později