V Asii se už léta staví tzv. multi-storey sklady, které mají až 17 pater o světlé výšce 6 až 10 metrů. Přístupné jsou přes rampové nájezdy nebo výtahy. Hlavní příčinou, proč se zde prosadily, jsou drahé pozemky, nedostatek prostor vhodných pro průmyslovou stavbu a obsluha aglomerací s obrovskou masou populace na jednom místě.

V USA prostor až donedávna problémem nebyl. To se změnilo s nástupem e-commerce, kdy obchodníci soupeří o zákazníka i tím, že mu nabízejí stále rychlejší a rozmanitější způsoby doručení. Potřebují se proto dostat blíž k centrům měst.

Právě to je jedním z důvodů, proč se zvyšuje zájem o průmyslové prostory v New Yorku nebo Seattle, kde vznikly nebo vznikají vícepatrová logistická centra. Právě ve druhém ze jmenovaných měst loni dostavěl developer Prologis svůj první vícepodlažní sklad. Jde o třípatrovou budovu s celkovou využitelnou plochou 55 tisíc metrů čtverečních, která ale leží na ploše pouhých 22 tisíc metrů čtverečních. V New Yorku, Severní Karolíně a Wisconsinu nyní vznikají i další podobné stavby.

Jak informoval The Wall Street Journal, společnosti DH Property a Bridge Development Partners nedávno koupily v Brooklynu pozemek, na kterém plánují zbourat stávající budovy a na jejich místě příští rok začít stavět čtyřpatrové distribuční centrum s plochou přes 110 tisíc metrů čtverečních. První dvě patra budou mít výšku 10 metrů, další pak 8,5 metru. Budova tak bude vysoká asi jako 12patrový dům. Vedle toho DH Property plánuje v Brooklynu ještě výstavbu třípodlažního skladu.

Další developer, Innovo Property Group, zase bourá staré divadlo v Bronxu, na jehož místě postaví dvoupodlažní sklad s téměř devíti stovkami parkovacích stání.

Evropské projekty

Vícepatrové sklady vznikají v posledních dvou letech i v největších evropských městech. Multimodální logistické centrum Paris 18ème Chapelle International společnosti Sogaris v Paříži získalo loni prvenství v nemovitostní soutěži MIPIM Awards v kategorii „industrial“. Třípodlažní stavba na ploše 45 tisíc čtverečních metrů slouží jako logistický skladový hub s přímým napojením na železnici, současně nabízí sportovní vyžití, park na střeše, datové centrum, restaurace nebo kanceláře.

Na začátku letošního roku pak bylo otevřeno na pařížském předměstí Gennevilliers dvoupatrové logistické centrum Paris Air2 Logistique. Developer Vailog, který patří do skupiny Segro, tu podle časopisu Logistik Heute nechal postavit budovu s užitnou plochou 63 tisíc metrů čtverečních, z nichž většinu obývá švédský řetězec Ikea a menší část DIY prodejce Leroy Merlin (detailněji bude o pařížské citylogistice mluvit keynote speaker konference Zóna Logistika Laetitia Lablanc, ředitelka výzkumu z dopravního institutu na University of Paris-Est).

Nábytkářská firma se snaží rozvíjet multikanálový prodej a k tomu má přispět i toto distribuční centrum, které bude mimo jiné denně zásobovat novou prodejnu, jež se má letos otevřít v centru Paříže. Podle obchodního ředitele Ikea France Phillipa Monnereta to budou od příštího roku zajišťovat bezemisní vozidla.

Dalším příkladem vícepatrových logistických center jsou Mnichov, kde staví Segro dvoupodlažní sklad pro retailovou firmu, developer Gazeley pak chce na okraji Londýna postavit první třípodlažní skladovací centrum ve Velké Británii.

Podrobnější článek na toto téma připravujeme do dalšího čísla tištěné Logistiky, která vyjde 5. března.

Související