Každé ráno zavážejí kamiony z poboček společnosti Dachser do mikrohubů poblíž center německých měst zboží určené pro distribuci do prodejen, kanceláří a dalším zákazníkům. Odtud je potom rozvážejí elektrokola s nákladním kontejnerem o ploše jedné europalety a výšce 1,4 metru, který uveze až 250 kilogramů.
Firma tak reaguje na aktuální výzvy, které ztěžují doručování do srdce metropolí vozidly na naftu – ať už se jedná o omezení vjezdu kvůli ochraně životního prostředí, stále častější dopravní kolapsy či pro vozidla uzavřené zóny v centrech měst.
Tento alternativní způsob doručování na tzv. poslední míli je zároveň odpovědí Dachseru na trend doručování menších zásilek s častější frekvencí, který vyvolává nárůst e-commerce, rostoucí customizace zboží, dobrá ekonomická situace a zvyšující se spotřeba, ale také tlak na snižování skladovacích kapacit v centrech měst.
Cargo kola, která byla kdysi oblíbená hlavně v rovinatém Beneluxu, už začaly v posledních letech využívat v různých evropských městech i další logistické firmy jako DHL, GLS, Hermes nebo DPD.
Nákladní kola se vyhnou dopravním zácpám a dostanou se i na místa, kam je motorovým vozidlům vjezd zakázán. Nejsou ale vhodná zdaleka všude. Příkladem může být kopcovitá Praha se stále ještě malým množstvím širokých cyklostezek vhodných pro nákladní kola (a tendencí zakazovat cyklistům vjezd do středu města).
I tady ale nákladní kola jezdí, populární jsou zejména u rekreačních bikerů. Ti zde loni dokonce uspořádali akci Cargo Bike Fest. Obecně pak využívání nákladních bicyklů podnítil boom hybridních kol s podporou elektrického pohonu, která podle některých odborníků můžou postupně převálcovat klasická kola.
E-shop Alza nedávno začal doručovat pomocí nákladních elektrokol v centru Bratislavy. V současné době má Alza ve své flotile tři cargo biky, jimiž obsluhuje primárně pěší zóny a oblast starého města. Zatím největší perličkou testovacího provozu byl převoz 65palcové televize, 12 ks monitorů nebo sušáku na prádlo.
Hlavním důvodem pro zavedení nového typu ekologické přepravy bylo problematické centrum Bratislavy, kde platí pro nákladní automobily celá řada omezení, například možnost obsluhy jen v ranních hodinách nebo úplný zákaz vjezdu motorových vozidel. Povolení do těchto zón uděluje magistrát hlavního města jen výjimečně, a to za poplatek 4000 eur, uvedla Alza v tiskové zprávě.
Letos chce Alza zavést doručování pomocí cargo kol ještě na dalších místech v Bratislavě a uvažuje i o rozšíření do Prahy, kde už několik let využívá nákladní bicykly například kurýrní služba Messenger nebo doručovatelé jídla.
Kolo na dvě palety
Dachser zahájil doručování nákladními elektrokoly do centra Kolína nad Rýnem na začátku ledna. Omezení pro vjezd do nízkoemisní zóny města zde vstoupí v platnost už prvního dubna. „Od našich zákazníků máme k tomuto projektu velmi dobrou zpětnou vazbu,“ říká Alexander Haak, šéf pobočky Dachser Kolín. „Pro bezemisní zavážení do zóny, kde se nachází mikrohub, budeme používat nákladní vozy na elektropohon a v dlouhodobém horizontu bychom chtěli flotilu nákladních kol ještě rozšířit. Samozřejmě že není možné využít elektrokolo pro každou zásilku, ale v kombinaci s dalšími vozy to vidíme jako výborné a především ekologické řešení.“
Cyklisté Dachseru jezdí od konce minulého roku také v Karlsruhe. A to i přesto, že jde v současné době o jediné velké město ve spolkové zemi Badensko-Württembersko, které nepřekračuje limity znečištění a zatím neuvažuje o zákazu vjezdu vozidel s dieselovým motorem. „To proto, abychom pomohli zlepšit kvalitu vzduchu, zejména v centru města,“ vysvětluje Bernd Grossmann, vedoucí pobočky firmy v Karlsruhe.
Dachser používá elektrokola i v dalších německých městech jako Freiburg, Tübingen a Stuttgart. Plán přitom zahrnuje rozšíření flotil o další kola, která jsou v současné době ještě ve vývoji a která by byla schopna pojmout větší zásilky nebo dokonce až dvě europalety.