Pravděpodobnost odchodu Británie bez dohody po 12. dubnu je stále vysoká. Tvrdý brexit znamená okamžité zavedení cel podle pravidel Světové obchodní organizace. Dovozy a vývozy to prodraží, zavedení kontrol na hranicích navíc obchod zbrzdí. To by zasáhlo v první řadě dopravce.

"Všichni jsme oběťmi škodlivé politiky na obou stranách. A my, silniční podnikatelé, budeme jednoznačně nuceni spočítat její náklady," říká Vladimír Starosta, jednatel jednoho z největších tuzemských dopravců O.K. Trans.

Firma vysílá na britské ostrovy kolem dvaceti kamionů týdně. "Pokud dojde k zavedení klasického odbavování, bude to časově náročnější, což znamená, že budeme muset naše služby zdražit," dodává Starosta s tím, že půjde řádově o stovky eur na jednu zásilku.

"Zdržení na hranicích odhadujeme na více než 30 hodin. Při počátečním chaosu čekáme i několikadenní fronty," tvrdí Robert Kuchar, generální ředitel společnosti MD Logistika. U tohoto dopravce tvoří britský trh desetinu tržeb. Společnost také skladuje nejčastěji mražené zboží pro několik britských firem, jež si kvůli brexitu vytváří zásoby až na půl roku dopředu.

V souvislosti s předpokládaným odchodem Velké Británie z Evropské unie se již nyní nárazově tvoří u francouzských přístavů velké kolony kamionů, které na ostrovy vozí zboží z pevninské Evropy, uvedla mluvčí dopravní společnosti Moss logistics Eva Ondrůjová s tím, že se tak prodlužuje čas doručení – zatímco ještě nedávno trvala cesta tam kolem tří dnů, dnes nejsou výjimkou čtyři nebo i pět dnů.

„Už teď přepravy do Velké Británie omezujeme a jezdíme tam pouze pro naše dlouhodobé zákazníky. S brexitem rovněž navýšíme ceny těchto přeprav, protože nám kvůli zdržení na hranicích vzrostou náklady,“ uvádí ředitel Moss logistics Petr Šťastný. A připouští i variantu, že dopravce přestaneme do Anglie jezdit úplně.  

Klid až od září

Analýza pro britskou vládu v prosinci odhadla, že se situace na hranicích neuklidní dříve než v září 2019. Jen ve směru mezi Českem a Británií se podle statistik z roku 2017 převezlo po silnicích přes 331 tisíc tun zboží.

Firma MD logistika už svým zákazníkům předběžně oznámila, že náklady spojené s těmito komplikacemi bude muset přenést na ně. "Naši zákazníci se obávají, že je to znevýhodní, my zase v konečném důsledku nevíme, zda a případně kolik práce nám ubude," popisuje nejistotu Kuchar.

Logistické problémy zaměstnávají i výrobce fasád Sipral, který dodává skleněné pláště pro luxusní rezidenční areál Wardian v londýnské čtvrti Canary Wharf. Jejich výroba probíhá průběžně a každý den opustí továrnu v Jirnech u Prahy osm kamionů s nákladem. Celkově Sipral pracuje v Británii na čtyřech projektech v hodnotě téměř čtyř miliard korun.

Jedinou možností, jak se na krátkodobé dopady brexitu připravit, je pro firmy vytváření zásob ve skladech. Tím, že v Česku naplní sklady zbožím z Británie a na ostrovech naopak zbožím z Česka, předejdou problémům s dodávkami a vyhnou se placení cel.

"Máme zásoby výrobků a komponentů na pět měsíců," uvádí Cyril Svozil, majitel a ředitel výrobce topných systémů Fenix Group, který v Británii i vyrábí a výhledově považuje odchod této země z Evropské unie pro firmu spíše za výhodu, protože se jí více otevřou trhy v dalších anglicky mluvících státech.

Podle průzkumu Hospodářské komory mezi jejími členy je průměrné předzásobení firem více provázaných s britským trhem tři až čtyři měsíce.

ČESKÝ OBCHOD S BRITY

Vůbec nejvíce dopady řeší podniky spojené s autoprůmyslem, který je klíčovým odvětvím českého hospodářství a tvoří také nejdůležitější část exportu do Británie. Britský trh je pro toto odvětví nejdůležitější hned po Německu, podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSap) se na ostrovy vyváží 7,5 procenta české produkce. V Británii končí i dodávky, které jdou z Česka přes jiné země, nejčastěji přes Německo. Analýza České spořitelny nedávno vyčíslila hodnotu těchto reexportů na 120 miliard korun.

Další posun je problém

Dodávky, do nichž je zapojen jako dodavatel i odběratel britský automobilový průmysl, jsou navíc výrazně provázané. Podniky z automobilového průmyslu proto kromě vytváření zásob chtěly tvrdý brexit řešit i plánováním pravidelných výrobních odstávek na duben až květen. "Další posun termínu je tak spíše problém, protože opět musí měnit plány," řekl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSapu.

V případě strojařů je důležité, zda mají v Británii místní konkurenci. Optimističtější je proto v dopadech brexitu na svoje tržby výrobce turbín Doosan Škoda Power, který má na ostrovech zakázky za dvě miliardy.

Obavy ze ztráty složitě vydobytých zakázek naopak vyjádřila firma Frentech Aerospace dodávající pro letecký a kosmický průmysl, který má v Británii spolu s tím automobilovým významný podíl. Dopady brexitu už dva roky pociťuje dodavatel dílů pro podmořskou těžbu ropy V-NASS, který patří do strojírenské skupiny Anacot Capital. Podnik do Británie dodává více než pětinu produkce. Kvůli oslabení libry se jeho produkce stala dražší, a konkurence zejména skotských firem je tak tvrdší.

Přestože je Velká Británie pátým největším obchodním partnerem Česka a export sem již čtyři roky po sobě překračuje 200 miliard korun, naprostá většina českých firem není na tamním trhu významně závislá.

"Náš export je v řádech jednotek procent, takže přímé dopady jsou minimální," vystihuje nejčastější odpověď firem v anketě HN mezi několika desítkami tuzemských firem Ivo Poprach, ředitel společnosti Boltjes Group vyrábějící trubky. "Závažnější je otázka, co se stane u našich významných zákazníků a jaký bude globální dopad na investiční a podnikatelskou náladu," poukazuje na další faktor, který firmy znepokojuje mnohem více.

S poklesem v případě brexitu bez dohody počítá v odhadech růstu HDP také ministerstvo financí. Podle jeho analýzy by to snížilo výkon ekonomiky o 0,6 až 0,8 procentního bodu z odhadovaných 2,5 procenta pro letošní rok.

Související