Nástup internetového prodeje převrátil naruby řadu oborů. Patří mezi ně i logistika. Zatímco dříve probíhala distribuce do kamenných prodejen po větších dávkách, v on-line světě se naopak doručují menší zásilky, ale na mnohem více míst. Na zpracování většího počtu jednotlivých zásilek je ale potřeba i více lidí, nebo musí na řadu přijít stroje. Přesně toto dilema nyní řeší ve střední Evropě mnoho firem.

Do rozhodování se promítají rostoucí mzdové náklady a nedostatek volných pracovníků. Průměrný plat se v Česku loni zvýšil o 8,1 procenta na 31 885 korun, což bylo nejrychleji od roku 2008. Pokud by se započítala inflace, byl růst nejvyšší dokonce od roku 2002.

Česko je přitom jedním z nejvyspělejších evropských trhů on-line prodeje. Podle asociace APEK loni internetové obchody v tuzemsku zvýšily obrat o 17 procent na 135 miliard korun a celkově se tak e-commerce podílí na českém maloobchodě již z 11,4 procenta. Z více než 40 tisíc e-shopů patří mezi špičku s příjmy ve stovkách milionů korun jen malý počet. Ten se ale rozrůstá a rychle se zvyšuje i množství on-line obchodů, které patří do střední kategorie a mají ambice jít i za hranice země.

36

Investice do menších třídicích systémů podle Hradila začínají na jednotkách milionů korun, návratnost se pohybuje většinou mezi 18 a 36 měsíci.

1 : 1

Poměr strojově a ručně tříděných balíků je 1 : 1. Naší ambicí je tento dosavadní poměr zvrátit ve prospěch strojového třídění, uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

"Z řady českých on-line obchodů se stali hráči evropského významu. E-shopy potřebují zvyšovat svou kapacitu, ale nechtějí jít cestou rozšiřování skladů, navyšování zásob a nabírání lidí," tvrdí Radek Hradil, šéf společnosti Docutec. Ta začínala před 25 lety s prodejem etiketovacích strojů a obálkovacích linek, k tomu přibyly tiskárny a softwarové zpracování dokumentů. Postupně se pak pustila i do zavádění dopravníkových linek a systémů pro automatizované třídění balíků a díky akvizicím se v této oblasti stala systémovým integrátorem. Právě na tomto poli vidí dnes Radek Hradil velkou příležitost.

"Většina firem v Česku zatím třídění balíků neřeší strojně. Raději si před Vánoci najmou pár desítek lidí navíc. Dnes ale na trhu práce nejsou. Navíc řada českých firem vyrostla do té míry, že procesy potřebují vyřešit systémově, aby mohly expandovat dál. K tomu potřebují právě automatizaci. Nejde jen o samotné dopravníky, klíčové je třídění balíků," myslí si Radek Hradil.

Integrované linky

Docutec zavádí třídicí systémy převážně od německé společnosti Böwe Systec, kterou na českém a slovenském trhu zastupuje. Tyto třídičky jsou převážně založené na technologii "push-tray". Jde o systém, kdy dopravníkovou dráhu tvoří oddělené plochy vybavené postrkovací příčkou, která zásilku vysune z dopravníku, když projíždí kolem správné dopravníkové větve či "skluzavky". V nabídce dodavatelů je ale i řada dalších typů. Na balíkových překladištích jsou oblíbené tzv. botičkové sortery, v logistických centrech se používají také ramínkové třídicí dráhy pro oblečení, závěsné dráhy s taškovým nosičem atd.

Do automatizované linky na třídění zásilek se obvykle integrují skenery identifikačních kódů, váhy a brány pro měření rozměrů zásilek. Informace o nich se ukládají v systému pro řízení linky a následně se přenášejí do dalších systémů, jako je ERP, WMS, ale třeba i CRM.

"Je důležité si ujasnit, kde potřebuji mít které informace. Protože tlačit všechny informace do ERP je mnohdy drahé a ani to není potřeba. Můžete mít například platformu, která hlídá výrobní proces, a do ERP posílat jen konsolidovaný report," vysvětluje Radek Hradil.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.