Silniční vlak, který provozuje DB Schenker, je včetně tahače dlouhý 25,25 metrů a skládá se z 13,6 metru dlouhého návěsu a 7,7 metru dlouhého double-deck přívěsu. Protože je delší o 3,25 metru, než je v České republice maximálně povolená délka 22 metrů, jeho provoz vyžaduje povolení od ministerstva dopravy a Policie České republiky. Povolení musí dopravce obnovovat vždy po třech měsících.

Dlouhá souprava má s dodatečným přívěsem a speciální dvojitou podlahou mnohem větší přepravní kapacitu než normální kamion. Silniční vlak uveze najednou celkem 106 palet oproti běžně používaným návěsům – ty jich naloží pouze 68. Dvě dlouhé soupravy tak odvezou více zboží než tři běžné kamiony, které jezdily dosud, uvedla logistická společnost v tiskové zprávě.

Po Česku jezdí přibližně několik desítek podobných nákladních souprav. Nedávno je začala zkoušet třeba další logistická společnost HOPI.

„Díky road trainu nemusíme na lince z Prahy do Liberce vypravovat tolik standardních kamionů, což ve finále znamená až pětinu ušetřených emisí,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker. Kromě ekologie hrála v rozhodnutí o nasazení silničních vlaků také efektivita přepravy na lince, která díky mladoboleslavské automobilce z logistického hlediska dlouhodobě patří k nejvytíženějším úsekům v zemi.

Podle studie asociace autovýrobců ACEA uspoří road train s délkou 25,25 metru oproti standardnímu soupravě tahač-návěs 15 procent CO2 a 14 procent paliva na jednotku nákladu. Zmíněná organizace ale požaduje ještě delší kamiony - 32metrové.

Evropská unie totiž tlačí na výrobce kamionů a autobusů, aby snižovali množství škodlivin, které do ovzduší vypouští jejich vozy. Podle nových pravidel budou muset do roku 2025 emise snížit oproti současnosti o 15 procent a do roku 2030 o 30 procent. Automobilky ale namítají, že v Evropě není dostatečná infrastruktura pro nástup vozů s čistším pohonem. 

Podle šéfa asociace ACEA Erika Jonnaerta se výrobci vozů budou snažit splnit požadavky, které povedou ke snížení emisí, nebude to ale stačit.

Nyní proto automobilky přicházejí s novou iniciativou. ACEA požaduje po Evropské unii, aby podpořila vytvoření infrastruktury a pravidel, která by umožnila provoz silničních nákladních souprav s délkou 32 metrů.  Podle zmíněné studie uvezou oproti standardním soupravám až dvakrát více nákladu, vyprodukují o 27 procent méně emisí CO2 a spotřebují o 29 procent méně paliva na jednotku nákladu.

 

Dlouhé silniční soupravy jsou za určitých podmínek dovolené v Belgii, Dánsku, Finsku, Nizozemsku, většině německých států, Portugalsku, Španělsku a Švédsku. Podle asociace praxe v těchto zemích ukazuje, že zde přispívají ke snížení emisí CO2.

V Evropské unii zatím neplatí společná pravidla pro provoz road trainů, přestože se o nich už léta mluví. Zatím tak je problém i přejezd hranic mezi zeměmi, v kterých má jinak daná souprava povolení.  

 

 

Související