Silniční vlak, který provozuje DB Schenker, je včetně tahače dlouhý 25,25 metrů a skládá se z 13,6 metru dlouhého návěsu a 7,7 metru dlouhého double-deck přívěsu. Protože je delší o 3,25 metru, než je v České republice maximálně povolená délka 22 metrů, jeho provoz vyžaduje povolení od ministerstva dopravy a Policie České republiky. Povolení musí dopravce obnovovat vždy po třech měsících.

Dlouhá souprava má s dodatečným přívěsem a speciální dvojitou podlahou mnohem větší přepravní kapacitu než normální kamion. Silniční vlak uveze najednou celkem 106 palet oproti běžně používaným návěsům – ty jich naloží pouze 68. Dvě dlouhé soupravy tak odvezou více zboží než tři běžné kamiony, které jezdily dosud, uvedla logistická společnost v tiskové zprávě.

Po Česku jezdí přibližně několik desítek podobných nákladních souprav. Nedávno je začala zkoušet třeba další logistická společnost HOPI.

„Díky road trainu nemusíme na lince z Prahy do Liberce vypravovat tolik standardních kamionů, což ve finále znamená až pětinu ušetřených emisí,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker. Kromě ekologie hrála v rozhodnutí o nasazení silničních vlaků také efektivita přepravy na lince, která díky mladoboleslavské automobilce z logistického hlediska dlouhodobě patří k nejvytíženějším úsekům v zemi.

Podle studie asociace autovýrobců ACEA uspoří road train s délkou 25,25 metru oproti standardnímu soupravě tahač-návěs 15 procent CO2 a 14 procent paliva na jednotku nákladu. Zmíněná organizace ale požaduje ještě delší kamiony - 32metrové.

Evropská unie totiž tlačí na výrobce kamionů a autobusů, aby snižovali množství škodlivin, které do ovzduší vypouští jejich vozy. Podle nových pravidel budou muset do roku 2025 emise snížit oproti současnosti o 15 procent a do roku 2030 o 30 procent. Automobilky ale namítají, že v Evropě není dostatečná infrastruktura pro nástup vozů s čistším pohonem. 

Podle šéfa asociace ACEA Erika Jonnaerta se výrobci vozů budou snažit splnit požadavky, které povedou ke snížení emisí, nebude to ale stačit.

Nyní proto automobilky přicházejí s novou iniciativou. ACEA požaduje po Evropské unii, aby podpořila vytvoření infrastruktury a pravidel, která by umožnila provoz silničních nákladních souprav s délkou 32 metrů.  Podle zmíněné studie uvezou oproti standardním soupravám až dvakrát více nákladu, vyprodukují o 27 procent méně emisí CO2 a spotřebují o 29 procent méně paliva na jednotku nákladu.

 

Dlouhé silniční soupravy jsou za určitých podmínek dovolené v Belgii, Dánsku, Finsku, Nizozemsku, většině německých států, Portugalsku, Španělsku a Švédsku. Podle asociace praxe v těchto zemích ukazuje, že zde přispívají ke snížení emisí CO2.

V Evropské unii zatím neplatí společná pravidla pro provoz road trainů, přestože se o nich už léta mluví. Zatím tak je problém i přejezd hranic mezi zeměmi, v kterých má jinak daná souprava povolení.  

 

 

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66569170-mezi-prahou-a-libercem-bude-jezdit-silnicni-vlak-db-schenker-si-od-nej-slibuje-vyssi-efektivitu-i-usporu-emisi