Za rok 2018 vzrostl prodej přes internet meziročně o 17 procent. Obrat činil 135 miliard korun oproti předloňským 115 miliardám korun. Data získaná Asociací pro elektronickou komerci a nákupním rádcem Heureka.cz ladí s vývojem počtu e-shopů v ČR. Podle nich existovalo v roce 2015 36 800 internetových obchodů a loni toto číslo vzrostlo na 43 500. Stejně tak se zvyšuje i počet výdejních poboček, které budují e-shopy i dopravci.

"Před několika měsíci jsme na našich výdejních místech provedli průzkum spokojenosti. Plyne z něj, že u více než 60 procent zvyšují naši klienti obrat v průměru o více než sedm procent," hodnotí stav Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, která vznikla v roce 2010. "Zaznamenali jsme využívání výdejních míst v ČR mnohem výraznější, 35procentní, oproti 17procetnímu evropskému průměru," říká zase Miloš Malaník, šéf DPD CZ.

Začátky Zásilkovny nebyly snadné, nový e-shop musel bojovat hlavně s nedůvěrou. "Způsob zasílání přes výdejní místa jsme museli společně s internetovými obchody českého zákazníka učit," vzpomíná Kijonková. Rozvoji služby ve střední a východní Evropě dlouho bránil vysoký podíl dobírek. Pocítila to i firma GLS. Přitom její první ParcelShop, sběrné místo zásilek, vznikl již v roce 1997. Až technologický pokrok přinesl bezpečné doručování balíků do sítě franšízových partnerů, majitelů malých a středních obchodů. "Těší se velké oblibě klientů, zpravidla bývají v dojezdové vzdálenosti jen několika minut od jejich bydliště nebo pracoviště," říká Pavel Včela, ředitel GLS ČR.

43,5 tis.

V loňském roce podle údajů získaných Asociací pro elektronickou komerci a nákupním rádcem Heureka.cz vzrostl počet internetových obchodů v ČR na 43,5 tisíce.

63 %

Z evropské studie UPS plyne, že 63 procent nakupujících má zájem o přepravu na alternativní místo s prodlouženým časem doručení, je-li cena nižší než při přepravě na domovskou adresu.

Od poloviny roku 2014 provozuje pod názvem Geis Point vlastní síť výdejních míst pro balíky z e-shopů také Geis Parcel CZ. "Mezi naše zákazníky patří řada velkých, ale i tisíce menších e-shopů. Můžeme kvalifikovaně uvést, že tato služba je úspěšná," říká Petra Helešicová, projektová manažerka firmy. "Počty zásilek, které směřují buď přímo, nebo jsou během doručování přesměrovány do výdejního místa, rostou meziročně v řádu desítek procent."

Z evropské studie UPS Pulse of the Online Shopper plyne, že 63 procent nakupujících má zájem o přepravu na alternativní místo s prodlouženým časem doručení, je-li cena za přepravu nižší než při přepravě zboží na jejich domovskou adresu. "Pro všechny účastníky, tedy e-shop, dopravce, klienta i obchod či výdejní místo, má tato služba z logistického, ekonomického, ekologického i marketingového hlediska řadu pozitivních přínosů," zdůrazňuje Adam Jirásek, specialista prodeje a přístupových bodů UPS ČR.

O tržní koncepci a konkurenci

První UPS Access Pointy český trh nabídl v půlce roku 2018. O tři roky dříve DHL Express spustil e-commerce aplikaci On Demand Delivery. Klienti mohou žádat o doručení zásilek na jiné datum, jejich pozdržení na pobočce či přesměrování na jinou adresu. Od roku 2017 lze i převést doručení zásilek do úložných boxů DHL Locker. "Služba zvyšuje efektivitu doručování zásilek zvláště pro soukromé osoby a snižuje počet neúspěšných pokusů o jejich doručení," zdůrazňuje Radka Havlenová, manažerka marketingu a komunikace firmy.

Flexibilita odběru z výdejních poboček přináší symbiózu tří stran. Veřejnosti pružnou službu v místě bydliště či pracoviště, dopravci lehčí obsluhu privátní klientely a provozovateli mimo příjmu z této činnosti také nové zákazníky.

Podle Simony Kijonkové v celkovém objemu přepravovaného zboží dnes putuje kolem 40 procent e-commerce objednávek na výdejní místa. Proto Zásilkovna letos chystá jejich nárůst, a to na 4500. "Až 3000 míst chceme vybudovat v ČR, čímž se výrazně přiblížíme počtu poboček České pošty," říká zakladatelka portálu. Aktuálně má Zásilkovna v ČR asi 1600 výdejních míst, v dvanácti zemích, kde působí, pak téměř 2200.

Stejně jedná i GLS. "Systém se nám osvědčil. Letos zamýšlíme navýšit počet ParcelShopů ze současných 340 na dvojnásobek," nastiňuje Pavel Včela své plány.

Geis Parcel CZ v roce 2015 rozšířil síť na Slovensko, dva roky poté do Polska. Nyní má v síti přes 1000 výdejních míst Geis Point a jejich počet stále roste. "Jen v ČR plánujeme do konce tohoto roku otevřít několik set nových výdejních míst," říká Helešicová.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.