Za rok 2018 vzrostl prodej přes internet meziročně o 17 procent. Obrat činil 135 miliard korun oproti předloňským 115 miliardám korun. Data získaná Asociací pro elektronickou komerci a nákupním rádcem Heureka.cz ladí s vývojem počtu e-shopů v ČR. Podle nich existovalo v roce 2015 36 800 internetových obchodů a loni toto číslo vzrostlo na 43 500. Stejně tak se zvyšuje i počet výdejních poboček, které budují e-shopy i dopravci.

"Před několika měsíci jsme na našich výdejních místech provedli průzkum spokojenosti. Plyne z něj, že u více než 60 procent zvyšují naši klienti obrat v průměru o více než sedm procent," hodnotí stav Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, která vznikla v roce 2010. "Zaznamenali jsme využívání výdejních míst v ČR mnohem výraznější, 35procentní, oproti 17procetnímu evropskému průměru," říká zase Miloš Malaník, šéf DPD CZ.

Začátky Zásilkovny nebyly snadné, nový e-shop musel bojovat hlavně s nedůvěrou. "Způsob zasílání přes výdejní místa jsme museli společně s internetovými obchody českého zákazníka učit," vzpomíná Kijonková. Rozvoji služby ve střední a východní Evropě dlouho bránil vysoký podíl dobírek. Pocítila to i firma GLS. Přitom její první ParcelShop, sběrné místo zásilek, vznikl již v roce 1997. Až technologický pokrok přinesl bezpečné doručování balíků do sítě franšízových partnerů, majitelů malých a středních obchodů. "Těší se velké oblibě klientů, zpravidla bývají v dojezdové vzdálenosti jen několika minut od jejich bydliště nebo pracoviště," říká Pavel Včela, ředitel GLS ČR.

43,5 tis.

V loňském roce podle údajů získaných Asociací pro elektronickou komerci a nákupním rádcem Heureka.cz vzrostl počet internetových obchodů v ČR na 43,5 tisíce.

63 %

Z evropské studie UPS plyne, že 63 procent nakupujících má zájem o přepravu na alternativní místo s prodlouženým časem doručení, je-li cena nižší než při přepravě na domovskou adresu.

Od poloviny roku 2014 provozuje pod názvem Geis Point vlastní síť výdejních míst pro balíky z e-shopů také Geis Parcel CZ. "Mezi naše zákazníky patří řada velkých, ale i tisíce menších e-shopů. Můžeme kvalifikovaně uvést, že tato služba je úspěšná," říká Petra Helešicová, projektová manažerka firmy. "Počty zásilek, které směřují buď přímo, nebo jsou během doručování přesměrovány do výdejního místa, rostou meziročně v řádu desítek procent."

Z evropské studie UPS Pulse of the Online Shopper plyne, že 63 procent nakupujících má zájem o přepravu na alternativní místo s prodlouženým časem doručení, je-li cena za přepravu nižší než při přepravě zboží na jejich domovskou adresu. "Pro všechny účastníky, tedy e-shop, dopravce, klienta i obchod či výdejní místo, má tato služba z logistického, ekonomického, ekologického i marketingového hlediska řadu pozitivních přínosů," zdůrazňuje Adam Jirásek, specialista prodeje a přístupových bodů UPS ČR.

O tržní koncepci a konkurenci

První UPS Access Pointy český trh nabídl v půlce roku 2018. O tři roky dříve DHL Express spustil e-commerce aplikaci On Demand Delivery. Klienti mohou žádat o doručení zásilek na jiné datum, jejich pozdržení na pobočce či přesměrování na jinou adresu. Od roku 2017 lze i převést doručení zásilek do úložných boxů DHL Locker. "Služba zvyšuje efektivitu doručování zásilek zvláště pro soukromé osoby a snižuje počet neúspěšných pokusů o jejich doručení," zdůrazňuje Radka Havlenová, manažerka marketingu a komunikace firmy.

Flexibilita odběru z výdejních poboček přináší symbiózu tří stran. Veřejnosti pružnou službu v místě bydliště či pracoviště, dopravci lehčí obsluhu privátní klientely a provozovateli mimo příjmu z této činnosti také nové zákazníky.

Podle Simony Kijonkové v celkovém objemu přepravovaného zboží dnes putuje kolem 40 procent e-commerce objednávek na výdejní místa. Proto Zásilkovna letos chystá jejich nárůst, a to na 4500. "Až 3000 míst chceme vybudovat v ČR, čímž se výrazně přiblížíme počtu poboček České pošty," říká zakladatelka portálu. Aktuálně má Zásilkovna v ČR asi 1600 výdejních míst, v dvanácti zemích, kde působí, pak téměř 2200.

Stejně jedná i GLS. "Systém se nám osvědčil. Letos zamýšlíme navýšit počet ParcelShopů ze současných 340 na dvojnásobek," nastiňuje Pavel Včela své plány.

Geis Parcel CZ v roce 2015 rozšířil síť na Slovensko, dva roky poté do Polska. Nyní má v síti přes 1000 výdejních míst Geis Point a jejich počet stále roste. "Jen v ČR plánujeme do konce tohoto roku otevřít několik set nových výdejních míst," říká Helešicová.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66570170-site-balikovych-vydejen-se-rychle-rozrustaji