Logistická společnost UPS, jejíž globální sítí prochází denně přes 20 milionů zásilek, vybuduje v Tuchoměřicích u pražského letiště novou tuzemskou centrálu. Kromě kanceláří se sem ze stávajících pražských poboček přesune sklad a depo pro třídění expresních zásilek. Budova, která by měl být dokončena do konce roku a zprovozněna na začátku příštího, vzniká vedle loni otevřeného outletového centra.
Do administrativní části by se vedle centrály pro Česko, Slovensko a Ukrajinu mohlo přesunout z kancelářské budovy na Praze 4 i regionální vedení UPS. „Tuto možnost nyní vyhodnocujeme, ale zatím jsme se nerozhodli,“ uvedl prezident UPS pro střední a východní Evropu Daniel Carrera.
Nové logistické centrum, které bude usilovat o ekologický certifikát BREEAM, zabere plochu 9000 metrů čtverečních a roztřídí se v něm za hodinu až 5000 zásilek. To je pětkrát více, než má současné depo firmy v nedaleké Ruzyni.
Velké investice v Evropě
Výstavba nového areálu je součástí několikaletého investičního plánu UPS, které chce vložit dvě miliardy dolarů (asi 46 mld. korun) do modernizace a rozšíření své evropské sítě. Jeho součástí byla například výstavba nových logistických center v Paříži, Londýně nebo nizozemském Eindhovenu, ale také nasazení většího nákladního letadla na přepravy mezi Prahou a hlavní centrálou firmy v Kolíně nad Rýnem.
UPS tyto razantní investiční plány oznámilo nedlouho poté, co Evropská komise v roce 2013 vystoupila proti spojení s konkurenční nizozemskou společností TNT Express. A zároveň krátce před tím, než tuto firmu koupil další velký konkurent, americký Fedex.
Komise zmařila plány UPS na akvizici TNT za 5,2 miliardy dolarů proto, že by podle ní takové spojení narušilo hospodářskou soutěž na unijním trhu expresní přepravy. A to i přesto, že UPS nabízelo odprodej části svého byznysu. Už v té době se ale spekulovalo o roli další velké americké expresní firmy Fedex, která v roce 2015 oznámila, že nizozemského dopravce za 4,4 miliardy eur sama koupí.
Tento obchod byl po negativním verdiktu Evropské komise logickým vyvrcholením tahanic o TNT Express. Fedex totiž měl z trojice takzvaných integrátorů (globálních logistických firem, které se zaměřují převážně na expresní byznys; patří sem ještě UPS a DHL) v Evropě nejslabší síť.
Tento příběh ale zdaleka není u konce. UPS totiž předloni podalo stížnost kvůli zmaření plánované investice k tribunálu, tedy druhému nejvyššímu soudu Evropské unie, který mu dal za pravdu. Firma tak zažalovala Evropskou komisi o náhradu škody ve výši 1,7 miliardy eur plus úroky.
Následně se Evropská komise odvolala, letos v lednu ale Soudní dvůr Evropské unie, tedy nejvyšší soud unie, dal za pravdu UPS a zrušil původní rozhodnutí komise z roku 2013, které akvizici TNT nepovolilo. Podle soudu šlo tehdy o procedurální chybu.
Strategické letiště
UPS je další z mnoha společností, které si v poslední době vybraly lokalitu kolem Letiště Václava Havla pro výstavbu nového logistického centra. Nedávno oznámila například společnost Zásilkovna, že tu i kvůli expanzi do zahraničí bude otevírat své desáté depo. U nedalekého Pavlova zase vznikly nové haly pro logistické firmy DSV a Panalpina, příští rok by se měla budovat další pro Kühne + Nagel, nové balíkové překladiště ve Velkých Přílepech má Geis, Cargo-partner rozšířil své logistické centrum v Dobrovízi. Příkladů z poslední doby je ale mnohem více.
Lokalita je oblíbená díky své strategické poloze mezi několika dálnicemi u ekonomického centra regionu. Také jde o jedno z mála míst kolem Prahy, kde jsou ještě volné stavební pozemky, a svou roli hraje i to, že nedaleko leží Kladno, které je dobrým zdrojem pracovní síly.
„Praha a Středočeský kraj jsou předními exportními regiony ČR, sídlí zde společnosti působící v průmyslové výrobě, maloobchodu a v oblasti vyspělých technologií. Mnohé z nich jsou malé firmy a nové logistické centrum umožní efektivněji propojit naše zákazníky s exportními příležitostmi. Jenom v posledním čtvrtletí jsme díky rostoucímu objemu přeshraničního podnikání v České republice zaznamenali více než pětiprocentní nárůst exportních zásilek,“ uvedl country manager UPS Marcin Krzak.