Stavba jezu se odkládá už několik let, vláda ho přitom zahrnula mezi své programové priority. Projekt, který by podle rejdařů výrazně zvýšil splavnost Labe, brzdí především spory kvůli jeho vlivu na okolní krajinu. Vláda se proto loni zavázala, že nepříznivé dopady stavby na krajinu by měly být nahrazeny kompenzačními ekologickými opatřeními. Taková opatření však nejsou podle studie Správy národního parku České Švýcarsko možná. Ministerstvo dopravy přitom se stavbou počítá i v připravované koncepci vodní dopravy.

Ministr Kremlík chce proto o situaci jednat s ministrem Brabcem. „Chtěl bych s panem ministrem najít nějaké společné řešení, budeme o tom jednat,“ uvedl. Varianty řešení projednává i v rámci svého ministerstva. Vladimír Kremlík by se měl v příštím týdnu sejít také s ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem, a to kvůli plánu bývalého ministra dopravy Dana Ťoka převést investorské pravomoci ŘVC na jednotlivé státní podniky Povodí. Zatímco ŘVC je podřízenou organizací ministerstva dopravy, Povodí patří pod gesci ministerstva zemědělství. Vladimír Kremlík zatím neuvedl, zda bude chtít v tomto plánu pokračovat. „V současnosti si analyzuji, jaké důvody tato dohoda měla a jaké výhody z ní plynou pro obě strany,“ podotkl.

Ministr dopravy rovněž jednal se šéfem ŘVC Lubomírem Fojtů. Diskutovali spolu o podobě připravované koncepce vodní dopravy nebo o projektu Dunaj-Odra-Labe. Prioritou koncepce by mělo být zejména zkvalitnění vodních cest a odstraňování úzkých míst na řekách. Vedle děčínského jezu jde například o prodloužení splavnosti Labe do Pardubic nebo modernizace vodní cesty na Vltavě mezi Prahou a Mělníkem.

Koncepci vodní dopravy pro budoucí roky chtělo ministerstvo dopravy přednést vládě už na začátku letošního roku, kvůli problémům okolo děčínského plavebního stupně se však její projednávání odložilo. Vladimír Kremlík plánuje koncepci předat vládě nejspíš v září.

Související