Maloobchodní řetězec Lidl přizpůsobuje novým nákupním trendům nejen své prodejny, ale i logistickou síť. Na místě bývalé ocelárny mezi Kladnem a Buštěhradem postaví nové velké distribuční centrum, které bude zhruba z třetiny uzpůsobené pro chlazené a čerstvé zboží, jehož prodeje v poslední době rostou. Díky novému skladu bude Lidl moct dále rozšiřovat svou prodejní síť a odlehčí své už značně zatížené logistice.
Největší z šesti českých skladů firmy (včetně plzeňského centra pro online prodej) bude mít zastavěnou plochu 60 tisíc metrů čtverečních a bude zásobovat kolem 90 obchodů, hlavně v západní části Prahy a okolí. Původně do této oblasti Lidl zavážel zboží z logistického centra v Cerhovicích nedaleko Hořovic na dálnici D5. To je ale od středu Prahy vzdálené zhruba dvakrát více než budoucí sklad v Buštěhradu, takže prodejce ušetří náklady za dopravu.
Podobně jako se distribuční centrum stěhuje blíže k prodejnám, stěhují se prodejny blíže k nakupujícím. Podle generálního ředitele Lidl Česká republika Pavla Stratila totiž zákazníci vyžadují hlavně pohodlnější nákup. Konkrétně chtějí mít prodejny blíže, nakupovat rychleji a kvalitněji a na pokladnách trávit méně času.
Kvůli tomu Lidl staví ve větších městech stále častěji i nové typy prodejen. Vznikají v rámci nákupních parků a obchodních center, ale také v administrativních nebo obytných budovách. Příkladem je obchod na pražských Vinohradech přímo u stanice metra Želivského, ke kterému přímo nepatří žádné parkovací plochy, což je jinak další z trendů, jež souvisejí s pohodlnějším nakupováním.
Sklady podle softwaru
Nové logistické centrum převezme zásobování části stávajících, ale také řady nových prodejen. Letos jich má díky investici kolem miliardy korun vzniknout nebo začít vznikat 19, z čehož čtyři pražské už jsou otevřené. Zároveň probíhá přestavba stávajících prodejen.
Ostatní distribuční centra Lidlu - v Brandýse nad Labem, zmíněných Cerhovicích, Měříně a Olomouci – budou fungovat dál, jen si přerozdělí zásobování prodejen tak, aby se v nich uvolnila kapacita pro další expanzi.
Optimální rozložení logistických center a oblastí, které se z nich zásobují, počítá složitý software. Kalkuluje přitom s umístěním prodejen, jejich obratem, zbožím, které se v nich prodává, rozložením zákazníků, jejich pohybem, ale i budoucím rozšířením obchodní sítě. „Toto know-how sdílíme s naším oddělením logistiky na mezinárodní úrovni v rámci skupiny Lidl,“ říká jednatel firmy v Česku Martin Molnár.
„Přidělení“ prodejen k logistickým centrům je přitom dynamické. To znamená, že se může přerozdělovat podle potřeby nejen kvůli výstavbě nového logistického centra, ale i kdykoliv jindy. „Logistické náklady jsou velkou zátěží, takže jde o to, aby logistická centra byla v průměru co nejblíže k daným prodejnám,“ dodal Martin Molnár.
Dalším nástrojem, který logistické náklady výrazně ovlivňuje, je vytížení nákladní aut. Jde o to, aby byla co nejplnější, aby byly jednotlivé palety co nejlépe naložené zbožím při zohlednění bezpečnostních pravidel, ale také aby vozy při distribuci na prodejny ujely co nejkratší vzdálenost (tomuto tématu se bude do hloubky věnovat další číslo časopisu Logistika). Podle Molnára má firma i na to vlastní software a díky němu se vytíženost distribučních vozidel pohybuje přes 90 procent.
Podobně jako při výstavbě rezidencí jsou v současnosti i u průmyslových objektů trendem opatření, která mají přispět k šetrnému zacházení s přírodními zdroji. V novém distribučním centrum se tak bude odpadní teplo z chlazení využívat pro vytápění a ohřev užitkové vody, dešťová voda se bude sbírat pro splachování a později i zalévání rostlin, jež firma plánuje v okolí stavby vysadit, vnitřní i vnější osvětlení zajistí LED světla, která jsou energeticky méně náročná.
Do logistického centra přijede až 100 kamionů denně. I proto bylo podle starostky Buštěhradu Daniely Javorčekové podmínkou výstavby vybudování nové komunikace, po které budou nákladní vozy objíždět obec více než dosud. Lidl tak na své náklady postaví nový kruhový objezd a téměř kilometrovou silnic.