Průmyslové firmy začínají objevovat kouzlo automatizace zásobování výroby. Mezi typické benefity patří zásadní snížení objemů materiálu na montážních plochách a v předvýrobních operacích. Nejenže se tak uvolňují finanční prostředky vázané v zásobách, ale spoří se také místo, které lze využít třeba pro nové stroje či rozšíření linky.

Nejdůležitějším přínosem je však ochrana před prostoji způsobenými nedostatkem materiálu či komponent a celkově flexibilnější zásobování. Výrobě to umožňuje pružněji reagovat na rostoucí výkyvy a nepředvídatelnost požadavků zákazníků a také na další rušivé vlivy, jako jsou třeba poruchy strojů. Významná je rovněž úspora času a vyšší efektivita pracovníků v logistice i to, že operátoři ve výrobě vytvářejí přidanou hodnotu a nezabývají se sháněním mate­riálu.

Zásobování s využitím RFID

Mezi firmy, které kladou důraz na zavádění automatizace velký důraz, patří také Škoda Auto. V jejím výrobním závodě ve Vrchlabí postupuje logistika rychle dopředu a patří do ní i automatické objednávky materiálu. Původně se zde díly objednávaly ze skladu pomocí klasického kanbanu a každý typ materiálu měl svou kartu, která s ním fyzicky putovala závodem. Pracovníci tak vyskladňovali potřebný materiál podle těchto papírových karet. V roce 2014 se ve Vrchlabí začaly nasazovat skenery. Po načtení čárového kódu se nový požadavek odeslal rovnou do systému a doputoval do skladu v digitální formě.

"Vzhledem k tomu, že se stále do značné míry jednalo o manuální činnost, šli jsme dál a nasadili automatické objednávky," říká Jaroslav Adámek ze Škody Auto. "Tento projekt začal v roce 2016 a míří do více směrů. Prvním jsou senzory zatížení instalované na vrchní části spádových regálů u montážní linky. Jakmile pracovníci výroby odeberou díly a odstaví prázdný box, senzor to zachytí a odešle tuto informaci do logistického systému. Následně se do PDA skladníků přenesou údaje o tom, který materiál je potřeba doplnit na určitou linku."

Hlavní přínosy automatizace

Ochrana před prostoji z nedostatku materiálu a flexibilnější zásobování výroby. Rovněž efektivita interní logistiky a úspora místa.

Do projektu byla při zásobování linek materiálem na paletách zapojena i technologie RFID. Na podvozcích pro přepravu jsou umístěny radiofrekvenční tagy spárované s určeným druhem materiálu. Jakmile se díly na lince spotřebují, tahač převezme prázdné podvozky a při vjezdu do skladu projíždí branou se skenerem. Ten automaticky načte informaci o materiálu, který je potřeba doplnit. Data se rovněž přenesou do systému a následně do PDA terminálů skladníků.

Elektronický kanban i vizualizace na monitorech

"Troufnu si říci, že ve většině dnešních výrobních firem se dá identifikovat fronta smysluplných projektů, které vydají na rok i více intenzivní práce," říká Roman Žák z poradenské a softwarové společnosti Aimtec. "Možnosti automatizace a digitalizace jsou pestré a někdy naprosto odlišné pro jednotlivé typy výrob."

Způsoby nasazení automatizace jsou velmi různorodé. Například pro komplexní montáž kolejových vozidel ve Škodě Transportation digitalizoval Aimtec právě zásobování výroby materiálem. Jednalo se o velké množství složitých, navzájem provázaných procesů, mezi které patřilo řízení a synchronizace 13 výtahových zakladačů Kardex. Jiným ze zajímavých projektů bylo řízení vychystávání dílů na speciální kitovací vozíky s definovanou pozicí pro každý díl. Významné přínosy vytvořil systém vizualizace aktuálního stavu vychystávání na monitorech umístěných ve skladech. Projekt umožnil radikálně snížit zásoby materiálu a komponent a zároveň zásadně omezil prostoje ve výrobě kvůli chybějícímu materiálu.

Samostatnou disciplínou je elektronický kanban, který Aimtec zaváděl například u japonského výrobce komponent Tokai Rika TRCZ v Lovosicích. Kanban byl přes WebEDI aplikaci protažen až k dodavatelům. To umožňuje řídit zásobování materiálem přímo od dodavatele až do výroby. "U jiného zákazníka, německého výrobce komponent pro automobilový průmysl Alfmeier, jsme realizovali projekt e­-kanbanu v kombinaci se zásobováním výroby v systému milk run," popisuje Roman Žák.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66591320-automaticke-zasobovani-vzpruzi-vyrobu