Česko patří v rámci Evropy k zemím s největším počtem e-shopů na člověka, aktuálně jich tu je celkově téměř 42 tisíc. Obrovská konkurence nutí online obchodníky neustále hledat cesty, jak přivábit zákazníky a také jak si je udržet. Významnou roli v tom hraje i rychlost a kvalita doručení, jak vyplývá z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci.

Právě na to sází i největší český e-shop Alza, který nyní zavedl doručování přes desítky svých prodejen po celém Česku a Slovensku (výjimkou jsou Opava, Frýdek Místek, Trenčín a Martin) ještě v den objednání zboží, takzvaně same-day.

Tak rychlé doručování nabízejí sice i další české e-shopy. Například Mall dodá zásilky na prodejny v Praze ve stejný den, pokud si zákazník objedná do 12 nebo 13 hodin, v Brně pak do devíti hodin. Rychlý rozvoz v takovém rozsahu, jako to nyní nabízí Alza, je ale výjimečný.

Alza tuto možnost nabízela i dříve, ale jen na některých prodejnách, zejména v Praze a středních Čechách. Nyní ji rozšiřuje díky tomu, že začala využívat pro rychlé doručení i své slovenské distribuční centrum v Senci nedaleko Bratislavy.

„Cílem bylo přinést stejný uživatelský komfort i zákazníkům na Moravě a Slovensku. Službu čerstvě spouštíme. Limity, do kdy je potřeba vytvořit objednávku, abychom byli schopni doručit ve stejný den, se různí podle dojezdové vzdálenosti ze Sence. Většinou se jedná o čas 11:00, u vzdálenějších prodejen 9:00, východ Slovenska vzhledem ke vzdálenosti v 7:30,“ říká Pavel Chmelař, regionální manažer prodejní sítě Alza.cz.

V distribučním centru v Senci se kvůli tomu značně zvýší množství práce spojené s nakládkou rozvozových vozidel, což přinese také nárůst nákladů na logistiku. Podle Chmelaře se ale zvyšuje poptávka po rychlém dodání a v lokalitách, kde Alza same-day už dříve nabízela, se obrat zvyšoval rychleji.

„Věříme, že dodat objednávku co nejdříve je jeden z klíčových faktorů, proč se k nám zákazník rád vrací a opakovaně u nás nakupuje. A zákazníci rychlost velmi často poptávají. Náklady pochopitelně vzrostou, my jsme ale přesvědčeni o tom, že z dlouhodobého hlediska se to vyplatí,“ předvídá Pavel Chmelař.

V samotné Praze e-shop spustil doručování v den objednávky už před pěti lety, kdy zavedl samoobslužné výdejní boxy a vlastní rozvoz v rámci služby Alza Expres. Ta v současnosti funguje i v Ostravě.

Zvýšený zájem o rychlé doručení je jedním z velkých trendů online nakupování zejména v západní Evropě a USA. Například v Paříži se každý den odehraje až půl milionu doručení, z čehož zhruba 10 procent proběhne do dvou hodin. Nejde ale jen o zboží z běžných e-shopů, důvodem je zejména dovoz hotového jídla. To si alespoň jednou týdně objedná 12 procent Pařížanů

Rychlé doručení je také součástí konkurenčního boje mezi největšími e-shopy v USA. Amazon už jej nabízí řadu let svým prémiovým zákazníkům, v poslední době rozšiřuje same-day i mimo Spojené státy. Jeho hlavní americký konkurent na poli online prodeje rychloobrátkového zboží, největší tradiční obchodní řetězec světa Walmart, nyní testuje dodávky potravin v den objednávky na několika místech USA. 

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66594490-alza-rozsiruje-rychle-doruceni-na-vetsinu-prodejen-v-cesku-i-na-slovensku-zakaznici-se-diky-tomu-maji-vracet-na-dalsi-nakupy