Provoz sdílených koloběžek v Praze vyžaduje jejich každodenní sběr k nabíjení, pravidelnému servisu i redistribuci. Musí být připraveny tam, kde je po nich poptávka, zároveň by se však neměly hromadit. Nákladní elektrická kola, která uvezou až 10 koloběžek najednou, mají umožnit efektivnější i ekologičtější obsluhu tohoto jízdního parku.
Lime podle svého vyjádření vnímá cargo kola jako nejvhodnější prostředek pro převoz koloběžek v samotném jádru města. K rozhodnutí nasadit je prý přispěl také rozhovor se zástupci města a s experty na udržitelnou mobilitu i city logistiku.
Magistrát hlavního města Prahy totiž vede s dopravci i uživateli jejich služeb diskusi o snížení negativních dopadů přepravy zboží na životní prostředí. Úředníci vypracovali studii city logistiky, která hovoří o budování nových parkovacích míst pro zásobovací vozy, balíkomatů a také takzvaných městských dep. Z nich by do centra města k doručení zásilek vyjížděly jen ekologické dopravní prostředky s nulovými emisemi, jako jsou elektromobily nebo právě cargo kola. Ta už začala používat řada společností, například Messenger, DHL, Uber Eats nebo další rozvozci jídel.
Na magistrátním projektu městské logistiky se podílí i přepravní společnost GLS. „K výraznějšímu nasazení bezemisních vozidel by mohla přispět například podpora hromadné systémové přepravy balíků. Registrovaná vozidla těchto společností by měla mít podobná povolení k vjezdu, stání nebo jízdě ve vyhrazených pruzích, jako mají vozy MHD nebo taxi služeb,“ říká šéf GLS Pavel Včela.
Nedostatek vhodných prostor
Zlepšování logistiky v hlavním městě čelí řadě problémů. Mezi ně patří absence vhodných a cenově dostupných prostor, které by bylo možné využít jako depa nebo balíkové výdejny. Například GLS již delší dobu hledá vhodný prostor pro umístění city depa, který by umožnil nasazení ekologických dopravních prostředků, jež stále ještě mají kratší dojezd.
Studie městské logistiky, kterou nedávno dokončil pražský Institut plánování a rozvoje, se dotkla i této problematiky. Dokument v současné době ještě prochází připomínkováním, takže Praha dosud detaily nezveřejnila. Nicméně ředitel sekce infrastruktury IPR Marek Zděradička uvedl v rozhovoru pro server Idnes.cz, že by pražské logistice pravděpodobně "nejvíce pomohlo, kdyby vznikla kolem vnitřního města síť zhruba pěti až šesti mikrodep, odkud by bylo možné dodat zboží koncovému klientovi v okolí s pomocí kola nebo menším elektrickým vozítkem."
Město by podle něj mělo fungovat jako partner logistických firem a e-shopů a mohlo by pomoct s hledáním vhodných prostor pro city depa. "Nikoliv však, že by sama budovala nákladná depa," uvedl Marek Zděradička pro Idnes.cz.
Podle Pavla Včely ale současná regulace logistiky v Praze zatím nepočítá s provozem elektromobilů či elektrických skútrů. Právě to by nové pojetí dopravy mělo změnit.
Výraznějšímu nasazení elektrických dodávek ale brání i jejich stále neuspokojivá nabídka. Ta by měla splňovat alespoň tři základní parametry, kterými jsou dostatečný dojezd, a to i v zimě, velký úložný prostor a přijatelná pořizovací cena. Ekologicky zajímavý provoz nákladních elektrokol zase omezuje nejen kopcovitý terén Prahy, ale také opakované úvahy o zákazu vjezdu kol do centra metropole.