„Já myslím, že jsme si jasně řekli, kdo co udělá, rozdělili jsme si úkoly a určitě se k tomu budeme zase vracet za pár měsíců," řekl novinářům Babiš. Ministři se kamionovou dopravou začali více zabývat po loňských problémech na opravované dálnici D1, kdy ji při prosincových kalamitách nákladní vozidla několikrát zablokovala. Rekonstrukce 161 kilometrů D1 má skončit v roce 2021.

Podle sdružení Česmad zákaz nedělní jízdy kamionů ničemu nepomůže. „Nedá se argumentovat v žádném případě nějakou bezpečností, protože v neděli tam žádný provoz není a nehodovost je minimální,“ řekl ČTK mluvčí sdružení Martin Felix.

Domnívá se, že by nařízení bylo likvidační především pro moravské dopravce. „Jedna z jejich hlavních přeprav je do Německa, kde musí být v pondělí ráno. Teď v neděli dopoledne dojedou k hranicím. Nově by tam ty řidiče museli poslat už v sobotu a platit tak další den navíc,“ podotkl mluvčí.

A dodal, že dopravu řídí především potřeby zákazníků. „Objem přeprav je neměnný, to znamená, že každé omezení doby jízdy jen znamená, že vozy budou déle stát na již tak přeplněných parkovištích, ale nikam se neztratí. Bude jich naopak potřeba více, aby odvezly stejný objem za kratší dobu. Po době zákazu také dojde k zahuštění provozu, například v pondělí ráno kolem Prahy,“ tvrdí Martin Felix. Možnost dojezdů do cílové stanice ale Česmad vítá.

Felix dále upozornil na to, že česká kamionová doprava stále klesá, zejména v poměru například k polským společnostem. „Čekali bychom opačný přístup, kdy se vláda bude snažit českým firmám nějakým způsobem pomoci, a ne je ještě likvidovat takovým způsobem, o kterém od nás musí vědět, že je pro české dopravce nepřijatelný," řekl s tím, že v polovině zemí Evropy zákaz jízdy vůbec neexistuje, takže argument o sladění s okolními státy není platný.

Zákaz jízdy kamionů v Česku je o prázdninách vedle nedělního odpoledne rozšířen i na část pátku a soboty. Zákaz se ale netýká všech, výjimky dává ministerstvo dopravy nebo krajské úřady. Získají je zejména dopravní firmy, které převážejí zvířata, pohonné hmoty, poštovní zásilky nebo rychle se kazící zboží, tedy potraviny.

Zákaz předjíždění nastálo

Z jednání premiéra a ministrů dále vyplynulo, že na některých úsecích dálnic přibude stálý zákaz předjíždění pro kamiony. Dosud se předjíždění zakazovalo operativně zejména v zimě. „My jsme teď ve fázi, kdy chceme takovýto režim celoročně,“ řekl Hamáček. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má spolu s policií vybrat vhodné úseky.

Také s tím ale Česmad nesouhlasí. „Myslíme si, že by bylo lepší to řešit pomocí proměnného značení, podle hustoty a okamžité potřeby, tak jako to mají v Německu," dodal Felix.

ŘSD také vyhledá místa pro nová odstavná parkoviště včetně čtyř desítek kontrolních stanovišť. Nyní na D1 chybí v jednom směru kolem 250 stání na odpočívadlech a celkově v ČR 1400 míst. Letos by mělo vzniknout 241 míst, příští rok 119 míst, v roce 2021 pak 233 míst a následující rok 308 stání. „ŘSD intenzivně pracuje na rozšiřování odpočívek a budování nových," řekl Kremlík. Budování míst pro odpočinek podle něj vyjde na sedm miliard korun.

Podle Babiše by na dálnicích měla být více vidět policie. Hamáček k tomu řekl, že by měla na každém dálničním oddělení přibýt jedna hlídka. „Na každém dálničním oddělení je jedna hlídka pro nonstop službu a jedna hlídka pro denní režim. Cílem je přidat tam alespoň jednu hlídku pro denní režim," řekl.

Navýšení počtu dálničních policistů potvrdil policejní prezident. „Policie ČR skutečně zvýší dohled, zejména na vytipovaných dálnicích, jako jsou D1, D2 a D5,“ uvedl. Přibýt by podle něj měly řádově stovky policistů. Návrh rozvoje dálničních oddělení, který připravilo ministerstvo vnitra, počítá s tím, že do roku 2025 přibude v dálničních odděleních 750 služebních míst.

Novinkou by také mělo být propojení policejní a celní databáze tak, aby bylo možné vymáhat pokuty od zahraničních řidičů. Podle návrhu by jim policie mohla zadržet registrační značku do doby, než pokutu zaplatí.

Související