Firmu StreetScooter založili v roce 2010 Achim Kampker a Günther Schuh jako soukromou společnost určenou pro výzkum elektromobility RWTH Aachen University. Později se z ní stala nezávislá firma a v roce 2014 ji koupila Německá pošta. Jejím cílem je postupně vyměnit celou flotilu 70 tisíc užitkových vozů. Zatím má za sebou jednu sedminu. K tomu je potřeba připočítat ještě 12 tisíc kol a nákladních tříkolek na elektřinu.
Celá elektroflotila DP DHL má za sebou 100 milionů kilometrů a firma udává, že za rok díky svým elektromobilům ušetří 36 tisíc tun oxidu uhličitého.
V Německu je v současnosti celkem téměř 21 tisíc dobíjejících stanic, které jsou plně nebo částečně veřejné. Deutsche Post DHL je tak se svými 13 500 stanicemi v logistických centrech a doručovacích depech největším soukromým provozovatelem dobíjecí sítě v zemi a minimálně jedním z největších v celé Evropě.
Největší konkurent, UPS, uvádí, že provozuje přes 10 tisíc vozidel s alternativním palivem, nicméně většina jezdí v USA a využívá zemní plyn ve formách CNG a LNG.
StreetScooter vyrábí modely Work Box s nosností 720 kg a objemem nákladového prostoru 4,3 m3 a Work L Box s nosností 905 kg a objemem 8 m3. Maximální rychlost vozů je 85 km/h a čas dobíjení 4,5 – 7 hodin, respektive 10 – 13 hodin. Maximální dojezd výrobce udává 113 km, respektive 187 km. Kromě „boxové“ verze je ještě „pick-up“ a bez nástavby.
Ve spolupráci s Fordem pak StreetScooter vyrábí i větší dodávky Work XL založené na modelu Transit, které ujedou maximálně 200 km, nejvyšší rychlost je 90 km/h, objem zavazadlového prostoru 20 m3 a nosnost 1275 kg.
Tyto charakteristiky ale stále značně zaostávají za běžnými vozy. Na trhu je i řada dalších elektrododávek s podobnými čísly jako například Mercedes-Benz eVito nebo Nissan Voltia. Doručovací firmy, které je testují, vesměs nejsou se současnými možnostmi užitkových elektromobilů spokojené a s nasazením čekají na další vývoj. Německá pošta přesto pokračuje v rozšiřování své flotily StreetScooterů a do roku 2025 chce pomocí tohoto pohonu provést až 70 procent všech doručení. Do roku 2050 má být celá logistika firmy uhlíkově neutrální.
Navíc StreetScooter jde i do dalších zemí. Na jaře firma uzavřela strategické partnerství s vedoucí japonskou logistickou společností Yamato, které bude dodávat na míru upravené elektrododávky, v první várce pět stovek vozů.
V září se pak StreetScooter dohodl během návštěvy kancléřky Angely Merkelové v Číně uzavření „dohody o porozumění“ s místním výrobcem Chery Holding Group, který v zemi ovládá pětinu trhu s komerčními elektromobily. Společně budou vyrábět lehký užitkový vůz na elektřinu, přičemž plná produkce by měla začít za dva roky a měla by dosáhnout roční kapacity 100 tisíc vozidel.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.