Zástupci SŽDC představili v Jihlavě první výstupy ze studie proveditelnosti VRT mezi Prahou a Brnem. „Víme, že varianta severní, to znamená varianta přes Poříčany a Světlou nad Sázavou, při výrazně nižších nákladech plní úplně stejné cíle jako varianta přes Benešov,“ uvedl Čech. Volbu severní varianty podle Čecha ale ještě musí schválit ministerstvo dopravy.

S návrhem SŽDC byl spokojený radní Kraje Vysočina Jan Hyliš (ČSSD), který má na starosti dopravu. „Do vyhledávací studie byly zapracovány i naše připomínky,“ uvedl. Za důležité považuje napojení VRT na krajskou Jihlavu. Podle dnešních informací SŽDC by v Jihlavě mohl vzniknout terminál v části Pávov.

Příprava stavby VRT mezi Prahou a Brnem je podle Čecha pro SŽDC prioritou. „Chápeme ji jako základ budoucího systému rychlých spojení v České republice,“ uvedl. Tratě budou mít přesah do zahraničí. Dokumentaci pro územní řízení by správa železnic chtěla letos zadat pro úsek z Prahy do Poříčan a příští rok pro úseky do Světlé a od Brna k Velkému Meziříčí, kde je zřejmé, kudy trasa povede. „Ve variantách budeme s krajem řešit ideální trasu pro ten prostřední úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkým Meziříčím,“ uvedl.

Stavební povolení pro první úseky VRT by chtěla SŽDC mít v roce 2025, pak by měly následovat další úseky. „Tak, aby v roce 2030 byla ideálně celá trať mezi Prahou a Brnem již rozestavěná, některé úseky možná už i dokončované,“ uvedl Čech. Pro uskutečnění projektu je podle něj důležitá podpora vlády i parlamentu.

Vysokorychlostní trať by měla zkrátit vlakové spojení mezi Prahou a Brnem přibližně na hodinu. Odhadované náklady její stavby podle Čecha převyšují 100 miliard korun. Jeden kilometr tratě bez mostů a tunelů podle něj stojí zhruba 400 milionů. Na Vysočině zvažuje SŽDC kromě Jihlavy umožnit sjezd vlaků z VRT u Světlé nad Sázavou, u Velkého Meziříčí, případně Velké Bíteše.

Na Vysočině v minulosti proti vedení VRT protestovala řada obcí. V místech, kde je vedení trasy už zřejmé, podle Čecha SŽDC komunikuje s kraji a starosty. Směr trati se podle něj měnit nedá, ale je možné ji umístit do mělkého zářezu nebo zakrýt.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66645380-severni-trasa-by-mohla-zlevnit-vysokorychlostni-trat-pres-vysocinu-o-tretinu