PŘICHÁZÍ DOBA, KDY BUDE NUTNÉ SPOLUPRACOVAT

V současné době se zvyšuje význam e-commerce v národní i globální ekonomice. Tento vývoj s sebou přináší i logickou snahu společností, které se na e­-commerce soustřeďují jako na svůj tzv. core business, pronikat do sektorů, na kterých jsou závislí. K nim patří i odvětví poskytovatelů kurýrních, expresních a balíkových (KEB) služeb. Nadnárodní technologická společnost Amazon patří k významným zákazníkům těchto firem. Zároveň hledá nové globální ziskové příležitosti při snaze diverzifikovat svoji podnikatelskou činnost.

Amazon, který pronikl do sektoru logistických služeb, cítí, že jak se zvyšuje objem e-commerce, globální KEB poskytovatelé nejsou schopni uspokojit jeho rostoucí poptávku, anebo schopni jsou, ale jen za maržově neúnosných podmínek.

Amazon má jako jeden z lídrů e­-commerce navíc velkou výhodu. V rámci B2C segmentu zná konečného zákazníka a dynamiku jeho současného a budoucího spotřebního chování. Navíc za mnoho let, kdy hrál roli zákazníka pro KEB společnosti, měl příležitost jim "vidět pod pokličku".

V expanzi ho brzdí ochranářské chování některých společností na národních trzích (např. DHL v Německu) či nedostatek kapacit na trhu, zejména v oblasti lidských zdrojů (řidiči). Navíc může expanzi Amazonu v KEB službách "brzdit" zejména v Evropě stále rostoucí význam plánů udržitelné městské mobility. Místní samosprávy musí reagovat na problém stále častějších kongescí, parkování apod.

Jak dochází k nárůstu významu e­-commerce, zejména na území města roste i podíl dopravních prostředků poskytovatelů dopravních služeb a především pak KEB služeb pro retailery, kteří jsou zároveň sami v přepravě aktivní.

Přichází ale doba, kdy tyto firmy budou nucené spolupracovat, a to ať už v rámci segmentu KEB poskytovatelů, nebo napříč trhem (KEB poskytovatelé se svými zákazníky). Jednou z možností je sdílení přepravních kapacit, rozšíření konceptu balíkomatů nebo využívání městských (sdílených) konsolidačních center.

Rostoucímu objemu přeprav souvisejících s e-commerce nepomáhá ani fakt, že spotřebitelé žijí v "marketingovém bludu" tzv. dopravy zdarma. Spotřebitel často neplatí plné náklady na přepravu v ceně u obchodníka, ale jako obyvatel nepřímo ve formě zhoršení kvality vzduchu a prašnosti či čekáním v dopravních kongescích, které vznikají právě v důsledku jeho neudržitelného spotřebitelského chování.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66652590-pohledem-odbornika-jaky-dopad-na-trh-logistickych-sluzeb-bude-mit-to-ze-amazon-si-stale-vice-prepravy-zajistuje-samostatne-odpovida-petr-kolar