Většina on-line zákazníků si nechává zboží přivést až domů. Mohlo by se zdát, že je to šetrnější k přírodě, protože balíkoví dopravci zajišťují přepravu ve velkém, místo aby všichni vyjížděli za nákupy jednotlivě vlastním vozem.
Jenže spousta nákupů v kamenných prodejnách se odehrává bez použití auta, minimálně ve městech, kde jsou dopravní emise mnohem vyšší než na venkově. A rozvoz balíků k vchodovým dveřím má i řadu vedlejších, nepříliš ekologických dopadů. Předně dopravci přiznávají, že se jim nedaří dostatečně vytěžovat auta, mnoho zásilek se nepodaří doručit na první pokus a lidé on-line zboží vracejí mnohem častěji než v tradičním retailu − nejvíc to platí u oblečení, kde se podíl vratek pohybuje v desítkách procent.
Navíc e-shopy zavádějí i vlastní dopravu, čímž se balíkový trh ještě více rozdrobuje, a vytěžování aut se tak komplikuje (viz články z aktuální - říjnové - Logistiky Válka mezi e-shopy a dopravci zatím nehrozí a Amazon směřuje k nezávislosti). Problémem on-line obchodu je i vyšší spotřeba obalového materiálu oproti kamennému prodeji nebo tlak na rychlejší doručení. Platí, že čím rychleji chci zboží dostat, tím méně času je na konsolidaci a efektivní, tedy i ekologicky šetrné doručení.
Rostoucímu objemu přeprav souvisejících s e-commerce nepomáhá ani fakt, že spotřebitelé žijí v 'marketingovém bludu' tzv. dopravy zdarma, upozorňuje Petr Kolář z katedry logistiky pražské VŠE (viz komentář z říjnové Logistiky). Nakupující tak mají pocit, jako by se jich doručení netýkalo, ve skutečnosti je ale dopravné alespoň částečně rozpuštěné v ceně zboží, navíc spotřebitelé platí i nepřímo − zhoršením kvality ovzduší, čekáním v dopravních zácpách a nižší kvalitou služby, jejíž poskytovatelé se musejí zaměřit u levně přepravovaných zásilek na jejich množství.
Dopravci sice hromadně informují o nasazení, nebo spíš testování vozů s šetrnějším provozem, to ale zatím zdaleka nestačí. Vylepšit ekologickou stopu e-commerce by mohlo třeba zvýšení podílu hromadného doručování do balíkomatů nebo partnerských poboček. Najít řešení však nebude snadné. Každopádně důležité je rozpoutat širší diskusi o této problematice. Radnice velkých měst v některých zemích už s tím začaly − upozorňují obyvatele, že on-line prodej má i svou odvrácenou stránku.
Článek vyšel jako editorial v říjnové Logistice, která zahrnuje i speciál "E-shopy a balíková přeprava".
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





